Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Covid zamíchal kartami i v aktivitách společenské zodpovědnosti

Společenská odpovědnost (CSR) je i u nás pevnou součástí strategie firem, které se seriózně snaží o rozvoj a prosazení své značky na trhu. Záleží jim na tom, aby klienti a veřejnost vnímali jejich působení jako environmentálně i sociálně odpovědné.

Zákazníci společensky odpovědný přístup oceňují a v praxi i vyžadují. Podle nedávného průzkumu agentury Ipsos většina z nich (53 %) deklaruje, že toto hledisko sehrává úlohu, když se rozhodují o nákupu produktu dané firmy. A skoro dvě třetiny (65 %) Čechů je ochotných si za produkt, který považují za společensky zodpovědný, i připlatit.

Budování image firmy, který je v souladu s preferencemi zákazníků – a ti jsou odpovědnějšímu chování firem dle výzkumu nakloněni – podporuje její úspěch,“ potvrzuje Tereza Koucká, ředitelka českého Business Leaders Fora (BLF).

Realistický pohled – příklad Contipro

Inovativní společnost Contipro sídlící v Dolní Dobrouči na Orlickoústecku se dlouhodobě zaměřuje na podporu talentů a vzdělávacích aktivit ve svém oboru – biochemii. „Hlavním CSR projektem Contipra jsou vzdělávací programy, které sami vymýšlíme, organizujeme a financujeme. Je to FYBICH pro středoškoláky, Institut pro vysokoškoláky, Cena Contipro jako soutěž o nejlepší diplomovou práci a Mladý výzkumník pro doktorandy. Celkově končí ve vzdělávacích programech každý rok miliony korun,“ říká Ondřej Jireš, vedoucí marketingu společnosti Contipro.

Za jeden ze svých úspěchů v této sféře považuje firma založení bilingvální (česko-anglické) veřejné školky a základní školy prvního stupně Erudio Orlicko v Žamberku. Contipro ji založilo, nyní jde o samostatnou instituci, kterou však firma dále sponzoruje.

Většina z uvedených vzdělávacích programů se za normálních podmínek realizuje i prezenčně přímo v laboratořích společnosti. Pandemie ale vše otočila naruby. „Bohužel jsme museli značně omezit vzdělávací programy, které vyžadují prezenci v našich laboratořích, což jsou bohužel skoro všechny. Snad jen Ceny Contipro se to nedotklo,“ konstatuje Jireš.

Jak firma vnímá návratnost vynaložených prostředků na pomoc při vzdělávaní mladé generace? „Opravdu se jedná o CSR projekty, protože přepočítávat vše na zdarma odpracované hodiny v laboratořích v rámci vysokoškolských stáží nedává ekonomicky absolutně žádný smysl. Investované peníze do těchto projektů se nikdy firmě nevrátí, pokud dotyčného stážistu po dokončení studií ve firmě neudržíme,“ odpovídá Jireš.

Co se veřejnosti v rámci CSR nejvíc zamlouvá

Podpora směřující do projektů ve vlastním regionu je v souladu s představami veřejnosti o směřování prostředků z CSR projektů. Podle výše zmíněného průzkumu agentury Ipsos, naprostá většina Čechů (91 %) si myslí, že dopad CSR aktivit tuzemských firem by měl být vidět zejména v České republice. Jednou ze skupin, které mají tuto jasnou preferenci, jsou lidé z menších měst.

Z výsledných dat také vyplývá, že podle Čechů by měla být společenská odpovědnost v první řadě zaměřena na ekologické a etické principy. Contipro není ani v těchto aspektech pozadu. „Zakládáme si na bezpečnosti výroby a pravidelně všechno kontrolují externí auditoři. Všechny produkty naší výroby jsou plně biologicky odbouratelné,“ přibližuje Jireš a přidává informaci o tom, že firma disponuje vlastní výkonnou fotovoltaickou elektrárnou, využívá vlastní čističku odpadních vod a také vlastní vrty pitné vody. Společnost, která patří mezi respektované světové lídry ve výrobě a výzkumu kyseliny hyaluronové, považuje podle jejího zástupce péči o životní prostředí za přirozenou součást podnikání.

 

 

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište na editori@denikn.cz.

Inzerce

V tomto okamžiku nejčtenější