Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Jak by se kníže Myškin cítil v současném Rusku? Jako Idiot

Blbý a blbější? Foto: Martin Špelda
Blbý a blbější? Foto: Martin Špelda

Ruské umění je aktuálně – zcela logicky – na indexu. Proč ale zavrhovat i staré ruské klasiky? Dostojevskij za Putina nemůže, říkají tvůrci výjimečného nového českého filmu Idiot. Ten by jen kvůli odporu k Rusku rozhodně byla škoda bojkotovat.

Kompletní audioverze článků jsou dostupné v rámci klubového předplatného společně s aplikací Deníku N, která umožňuje i offline poslech. Pokud ji ještě nemáte, nainstalujte si ji do svého mobilu.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

S minimálními prostředky Idiot předkládá maximální filmový zážitek. Je to velmi současně a energicky natočený film, který má už teď šanci se zařadit mezi to nejlepší, co letos v domácí kinematografii vzniklo. A film o to pozoruhodnější, že jde o debut. Jeho autorkou je uznávaná divadelní režisérka a dlouholetá ředitelka činohry ND Daniela Špinar. Pro ni je nový projekt přelomový hned v několika směrech. Jde o její vůbec první celovečerní film, první projekt po covidu a také první projekt poté, co v listopadu loňského roku prošla coming outem v rámci tranzice. Její nová identita ostatně na novinářské projekci filmu budila zmatek u starší generace novinářů, která ji zmateně nazývala „režisérou“.

Práce na Idiotovi byla pro Danielu Špinar srdeční záležitostí. Dostojevského označuje za svého nejoblíbenějšího autora vůbec. „Je to nejlepší světový dramatik, i když nenapsal jedinou hru,“ říká Špinar, která absolvovala DAMU bratry Karamazovými. Idiota pro divadelní uvedení připravovala téměř tři roky, poznamenané neustálým odkládáním a přerušováním zkoušení kvůli covidové pandemii. Proto se nakonec se svým týmem rozhodla natočit svou inscenaci Idiota jako film. Ten vznikl za pouhých pět natáčecích dní v prostorách Stavovského divadla. Natáčelo se loni v květnu na jevišti, v hledišti, v zákulisí i v prezidentském salonku.

Umět pojmenovat zlo

Načasování premiéry není ideální, film má ale zároveň i podle tvůrců k současnému dění v Rusku a na Ukrajině mnoho co říct. „Aby člověk pochopil, co se dnes děje na Ukrajině, musí

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Divadlo

Film

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější