Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Obrazem: „Orchestriony“ na pražských kolejích vystřídali slovenští „Mravenci“. Stačí vychytat mouchy

Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Pražská vlaková linka S 34 z Masarykova nádraží do Čakovic jezdí od roku 2013. Pro Ropid ji provozuje společnost KŽC Doprava. Na trati jezdily motorové vozy řady 810 přezdívané Autobus, Orchestrion, Skleník nebo Šukafon. V prodloužené smlouvě (bez výběrového řízení na deset let) měl dopravce od roku 2019 zajistit nové, nízkopodlažní vlaky. A tak se Pražané mohou od konce února svézt v „Mravencích“ vyrobených na Slovensku v ŽOS Zvolen. Jsou to přestavěné osmsetdesítky, tak se na ně podívejte.

Motorové jednotky 813.111 jezdí na Slovensku od roku 2017. „Mravec“ („česky Mravenec“) mu začali říkat podle dlouhých zpětných zrcadel připomínajících tykadla. Ta byla ovšem jen na prototypech. Nyní už mají kamery. Jsou to podobně jako české Regionovy přestavěné motorové vozy 810, které v sedmdesátých a osmdesátých letech vyráběla Vagonka Studénka. Zhotovila jich skoro sedm set kusů a stále to jsou nejrozšířenější motorové vozy v Česku i na Slovensku.

Dvě soupravy si pořídila společnost KŽC Doprava, aby zajistila provoz pražské linky z Masarykova nádraží do Čakovic.

Slovenské dráhy za jednu soupravu zaplatily ŽOS Zvolen 1,381 milionu eur (asi 36 milionů korun). Kolik uhradila KŽC Doprava, společnost neuvedla. Nic levnějšího v EU ale nekoupíte.

Jezdí každý pracovní den v pravidelných hodinových intervalech. Lístek pražské integrované dopravy si musíte označit před nástupem do vlaku. U průvodčího stojí 40 korun.

Jediný nízkopodlažní vstup je dočasně z poloviny uzavřen. „Je třeba ještě vychytat pár much. Je to úplně nové, gumy těsnění jsou tvrdé, a když do sebe zapadnou, nejdou otevřít vůbec,“ říká průvodčí.

Nefunkčnosti si všimnete i díky letáku z bohatých zásob Českých drah.

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Pohledem Ludvíka Hradilka

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější