Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Chceme být jako Dior na trhu s bateriemi, říká zakladatel slovenské společnosti InoBat

Šéf společnosti InoBat Marián Boček při oznámení přestavby areálu ve Voderadech. FOTO: inobat
Šéf společnosti InoBat Marián Boček při oznámení přestavby areálu ve Voderadech. FOTO: inobat

První autobusy se slovenskými bateriemi by měly jezdit ještě letos, říká Marián Boček, zakladatel společnosti InoBat. Společnost získala 90 milionů od významných investorů, jakými jsou česká energetická společnost ČEZ nebo nadnárodní těžařská společnost Rio Tinto. V západoslovenských Voderadech buduje výzkumné centrum spojené s pilotní linkou na výrobu specializovaných baterií.

První elektrické autobusy se slovenskými bateriemi vyjedou na silnice v druhé polovině letošního roku, říká Marián Boček, zakladatel společnosti InoBat. Ta chce ze Slovenska prorazit v rychle rostoucím bateriovém byznysu.

V posledních měsících společnost získala mnohamilionové investice od velkých hráčů, jako je například těžební gigant Rio Tinto. V současné době buduje ve Voderadech u Trnavy své výzkumné centrum, které je propojeno s pilotní výrobní linkou.

InoBat má nyní podle Bočka dostatek kapitálu na dokončení projektu a postupné zvyšování výrobní kapacity na jednu gigawatthodinu ročně, které chce dosáhnout v roce 2024. To odpovídá v závislosti na modelu potřebám deseti až patnácti tisíc elektromobilů.

První slovenská továrna na baterie ale nebude zaměřená na mainstreamový trh. O ten se postarají samotné automobilky. Například Volkswagen oznámil záměr vybudovat v Evropě několik továren na baterie. O jednu z nich má zájem i Slovensko.

„Chtěli bychom být jako Dior, a ne jako H&M, zaměřit se na specializovaný trh a přitom nadále propojovat svět výzkumných laboratoří s průmyslem,“ říká Boček v rozhovoru pro Deník N.

Společnost InoBat vyvíjí vlastní baterie, které dokáže přizpůsobit potřebám zákazníků. Ať už se jedná o výrobce prémiových automobilů, autobusů, nebo malých letadel. Jejich druhá generace určená pro prémiové vozy již získala důležitou celosvětovou certifikaci.

V rozhovoru se mimo jiné dozvíte:

  • kde vidí Boček na trhu prostor pro nezávislé výrobce baterií,
  • jak se recyklují baterie,
  • proč k rozšíření elektromobility nejsou potřeba velmi výkonné baterie.

Nedávno jste oznámili několik mnohamilionových investic do společnosti od velkých světových firem, jako je například těžařská společnost Rio Tinto. Kolik finančních prostředků jste tímto způsobem získali a na co je hodláte použít?

Celkem jsme od vzniku InoBatu shromáždili kapitál ve výši 90 milionů eur. Od grantů přes lokální partnery, jako je ČEZ nebo IPM, až po strategické investory, jako je IFC, která je součástí skupiny Světové banky, nebo Rio Tinto, Amara Raja, Ideanomics.

Účelem těchto peněz je umožnit dokončení našeho R&D (Research and Development – výzkumného a vývojového, pozn. překl.) centra a pilotní linky ve Voderadech a dosažení kapacity jedné gigawatthodiny do roku 2024. Voderady se díky tomu stanou

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější