Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Škoda stáhnutím z Ruska přichází o důležitý trh. Skutečným problémům bude ale čelit jinde

Automobilka Škoda Auto kvůli narušeným dodavatelským řetězcům musela přerušovat výrobu. Foto: Adobe Stock
Automobilka Škoda Auto kvůli narušeným dodavatelským řetězcům musela přerušovat výrobu. Foto: Adobe Stock

Automobilový koncern Volkswagen a jeho česká dceřiná společnost Škoda Auto v reakci na válku na Ukrajině ukončují svou činnost v Rusku. Největší evropská automobilka se tak zbavila významného trhu. Dopady na tržby ale budou hlavně nepřímé, konflikt totiž znovu brzdí výrobu aut.

Oznámení Volkswagenu nepřišlo z čistého nebe. Proti ruskému režimu se postavila již řada světových firem. Mezi prvními byly hlavně ty americké, záhy se ale připojily i evropské společnosti. Jednou z prvních automobilek, která se vůči ruské agresi vymezila, bylo švédské Volvo. Na tamní trh nebude dodávat vozy ani americká společnost General Motors nebo německý Mercedes-Benz, podobný krok zvažuje japonské Mitsubishi.

Oznámení Volkswagen Group je ale pro Česko nejzásadnější. Pro její mladoboleslavská dceřinou společnost Škoda Auto je totiž Rusko momentálně třetím největším trhem. Prodává na něm celkem pět modelů, a to včetně Rapidu. Ten si sice Evropané již několik let nekoupí, jeho upravená verze se ale prodává právě na východních trzích, tedy v Rusku nebo v Číně.

I celý koncern Volkswagen patří mezi zahraniční automobilky, které jsou na tamním trhu nejangažovanější. Jeho podíl je celkem 12,2 procenta. „Ze strany Volkswagenu to nebyl překvapivý krok,“ řekl Deníku N šéfreportér německého ekonomického deníku Handelsblatt Martin Murphy. „Ve Wolfsburgu (sídle koncernu Volkswagen, pozn. red.) ale nepochybně museli

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Automobily

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější