Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Maďarská provládní média přirovnávají Zelenského k Hitlerovi, EU je pro ně „válečný štváč“

Viktor Orbán ve studiu veřejnoprávního rozhlasu. Foto: úřad premiéra, facebookový profil Viktora Orbána
Viktor Orbán ve studiu veřejnoprávního rozhlasu. Foto: úřad premiéra, facebookový profil Viktora Orbána

Maďarský premiér Viktor Orbán v ruské krizi volí opatrnější slovník, jeho vláda podpořila sankce proti Rusku, ale jeho média viní z války zejména Západ.

Zatímco maďarská vláda opatrně, ale přece podporuje společný postup EU a NATO vůči Rusku a jeho válce na Ukrajině, maďarská provládní média šíří i proruskou propagandu.

Veřejnoprávní (ale vládou kontrolovaná) televize od vypuknutí konfliktu zve do svých pořadů odborníky, kteří v minulosti obhajovali Orbánovu protimigrační politiku a nyní často mluví o odpovědnosti Západu a Ukrajiny za válku.

Orbánův model veřejnoprávnosti

Maďarská veřejnoprávní média dlouhodobě čelí ostré kritice za zaujaté zpravodajství, v němž otevřeně podporují politiku vládního Fideszu a nedávají prostor představitelům opozice.

Reportáž portálu szabadeuropa.hu v prosinci 2020 podrobně zmapovala, jak funguje veřejnoprávní televize: mnohá citlivá témata a slova (jako například slovo uprchlík) jsou zakázána, před volbami v roce 2018 dostala redakce příkaz, aby každý den připravila reportáž o migraci, která musí vytvářet o cizincích negativní obraz.

Po ruském útoku proti Ukrajině se vláda Viktora Orbána dostala do problémů při slaďování svých dosavadních proruských stanovisek s novou situací. Premiér a jeho nejbližší lidé formulují své výroky velmi opatrně, ale ve veřejnoprávních a jiných provládních médiích se vyskytují i ostrá vyjádření

Odborník na mimozemšťany a Ukrajinu

Georg Spöttle pochází z Německa, kde

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Maďarsko

Rusko

Ukrajina

Válka na Ukrajině

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější