Deník N

Praha chce usnadnit parkování, městská firma jí ale nedá data. Bojí se vyzradit trasu kontrolních autíček, říká Hřib

Foto: TSK
Foto: TSK

Problémy s hledáním volného parkovacího místa řeší většina pražských řidičů. Metropole by jim chtěla pomoci třeba navigací, která by řidiče navedla k volnému místu. Potřeba by k tomu byla data, která sbírá Technická správa komunikací, městská firma je ale nechce poskytnout.

Údaje o tom, jak jsou využívány modré, fialové a oranžové zóny, sbírá pro Prahu společnost Eltodo. Ta má na starosti jak parkovací automaty, tak i vozy, které po Praze jezdí a kontrolují situaci na jednotlivých parkovacích stáních. Snímače na střeše hybridních aut rozeznají zaparkovaná vozidla podle poznávací značky a následně informaci o každém z nich zašlou do databáze.

Ta pozná, jestli má auto rezidentní kartičku, zaplacené parkování pomocí aplikace či automatu, nebo zda parkuje načerno. Pokud tedy stojíte například v modré zóně, ačkoliv nejste rezidentem, společnost vás zaeviduje a můžete očekávat pokutu od městských strážníků.

Kromě vymáhání pokut však mohou data, která Eltodo sbírá, sloužit Praze také ke zlepšování parkovací situace. Město by z nich například dokázalo vyčíst, která parkoviště jsou v jakou denní dobu nevyužívaná a kde je naopak přetlak. Mohlo by tak například předem upozornit řidiče, že v některých ulicích je více volných parkovacích míst než jinde nebo upravit zóny podle potřeby řidičů.

Jenže ačkoliv Praha tyto informace sbírá prostřednictvím své firmy, nemá je sama k dispozici. Technická správa komunikací (TSK), která data vlastní, se je rozhodla nikomu dál neposkytovat. Podle politiků se společnost Eltodo obává, že by po zveřejnění údajů lidé poznali,

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Praha

V tomto okamžiku nejčtenější