Propaganda Sputniku patří na českém Facebooku mezi nejúspěšnější videa. Fanoušků přibývá
Ruský vpád na Ukrajinu přinesl kromě fyzických bojů na východě Evropy i další pokračování střetů v kyberprostoru. Na českém Facebooku si velmi dobře vede ruské státní médium Sputnik.
Po ruské anexi ukrajinského Krymu v roce 2014 se ve veřejném prostoru ustálil termín hybridní válka.
Vedle tradičních bojů jsou nově konflikty provázeny také záplavou různých propagandistických a dezinformačních tvrzení. Moderní války jsou tak nyní spjaty i s bojem na sociálních sítích, v mailových schránkách nebo na webech produkujících více či méně obskurní dezinformace. Současný útok Putinova Ruska na svého souseda v tomto není jiný.
Zdá se však, že se západní společnosti včetně Česka začínají proti těmto praktikám více bránit. Internetové sdružení CZ.NIC včera ve spolupráci s bezpečnostními složkami zablokovalo osm dezinformačních webů s českou doménou v čele se známým Aeronetem. Jejich vliv ovšem není dominantní.
Podle serveru Lupa.cz požádalo o blokaci širšího seznamu stránek Národní centrum kybernetických operací (NCKO). Mezi nimi, jak server informuje, je i ruský státní kanál Sputnik. Právě jeho obsah se od čtvrtečního počátku ruské invaze dokáže výrazně šířit po českém Facebooku.
Data o počtu sdílení totiž ukazují, že od počátku bojů do sobotního dopoledne patří hned dvě videa Sputniku mezi desítku nejčastěji sdílených věcí na nejrozšířenější sociální síti v zemi. Jeho obsah se tak dostal co do míry šíření mezi respektovaná a tradiční média – zejména Českou televizi.
První video Sputniku ukazuje prohlášení ruského ministerstva obrany, které obsahuje kromě dalšího i tvrzení, že ruské síly