Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Výchova dětí v nejisté době. Na Nové scéně měla premiéru inscenace Otec hlídá dceru

Ve druhé polovině příběhu pečuje Dcera (Veronika Lazorčáková) o zestárlého otce (Ondřej Pavelka). Foto: Patrik Borecký
Ve druhé polovině příběhu pečuje Dcera (Veronika Lazorčáková) o zestárlého otce (Ondřej Pavelka). Foto: Patrik Borecký

Jako druhou premiéru roku 2022 uvedla činohra Národního divadla inscenaci Otec hlídá dceru. Podle stejnojmenné hry Ondřeje Novotného ji nastudoval Jan Frič – a podařilo se mu prodloužit úctyhodnou sérii výrazných titulů, s nimiž přišel v roli kmenového režiséra naší „první scény“.

Také ve svém nejnovějším titulu se Jan Frič obrací k tématům, která hrají v jeho novější tvorbě prim: věnuje se mezigeneračním vztahům a současně s groteskní nadsázkou popisuje pocity generačního nepohodlí, vyhořelost či obtížné hledání smyslu vlastní existence. Cenné je rovněž to, že Otec hlídá dceru je hra, která vznikla z iniciativy Národního divadla v rámci stipendijního programu „Studio pro nové drama“.

V Národním divadle se po bouřlivém podzimu a hojně medializovaných sporech ředitele Jana Buriana s šéfem činohry Danielem Špinarem kompletně změnilo umělecké vedení. Kmenový režisér Jan Frič odchází z divadla společně se Špinarem. Národní divadlo je nicméně kolos, který nemění směr tak lehce: v celé letošní sezoně tudíž dobíhají dlouhodobě naplánované inscenace, pod kterými jsou podepsaní právě výše zmínění tvůrci (v tomto konkrétním případě ještě dramaturg Jan Tošovský).

Jan Frič se v rámci tohoto „dobíhání“ blýskl dvojicí titulů, které se přiřadily k tomu nejzajímavějšímu, co

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Divadlo

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější