Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Operátoři nám sice prodali ferrari, ale jen s litrem benzínu. Výroky Novákové nakonec pomohly, říká šéf ČTÚ

Jaromír Novák, šéf ČTÚ. Foto: Gabriel Kuchta, Deník N
Jaromír Novák, šéf ČTÚ. Foto: Gabriel Kuchta, Deník N

Politici se opět zaměřili na drahá a nedostatečná mobilní data. Své návrhy, jak situaci zlepšit, představili v rychlém sledu Piráti a ANO. Diskusi odstartovala ministryně průmyslu Marta Nováková (za ANO) svými výroky, že kdyby Češi mobilní data více využívali, služby by zlevnily. „Chceme odstranit jakoukoliv překážku, která by člověka mohla odradit od přechodu za lepší nabídkou. Operátor by měl o svého zákazníka permanentně soutěžit,“ souhlasí s návrhy politiků předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák. Výroky ministryně podle něj mohou zákazníkům pomoci, protože opět nastartovaly debatu o mobilních službách.

Vítáte, že politici po krátké přestávce začali opět řešit drahá mobilní data?

Před dvěma lety jsme začali hlasitě upozorňovat, že objem služeb, které český zákazník dostává, neodpovídá tomu, kolik za ně platí. Jsem proto rád, že k tomu máme spojence a politiky téma zajímá. A není to jen téma mobilních dat, zrovna dnes (ve čtvrtek, pozn. red.) jsme se domluvili na spolupráci se senátorem Miroslavem Adámkem (ANO), který má zájem o zlepšení připojení k internetu na venkově, což může pomoci proti vylidňování venkova. Na tuto spolupráci se hodně těším.

V roce 2017 vstoupila v platnost novela, která umožnila spotřebitelům rychleji a levněji přecházet mezi operátory. Nyní politici navrhují lhůtu pro přechod k jinému operátorovi zkrátit na dva dny a snížit pokuty za vypovězení smlouvy. Má cenu po tak krátké době na zákon znovu sahat?

Určitě je dobré, když v zákoně nebudou bariéry pro přechod mezi operátory. Jednou z nich je právě výše smluvní pokuty. Historicky jsme se dostali ze sta procent na dvacet procent a teď se mluví o úplném zrušení sankce či o výrazně menší částce. To může nastartovat ochotu lidí přecházet ke konkurenci, a operátor je tak nucen o zákazníky neustále soutěžit a dávat jim co nejlepší nabídky.

Novela z roku 2017 měla umožnit rychlejší migraci mezi operátory a snížení překážek. Předloni se skutečně počet lidí, kteří změnili operátora, zvýšil. Zatímco v roce 2016 to bylo 418 tisíc přenesených čísel. V roce 2017 to bylo 479 tisíc čísel. Loni však počet klesl na 423 tisíc. Zdroj dat: ČTÚ

Může to pomoci přilákat čtvrtého operátora do aukce frekvencí?

Pro nového operátora může být rozhodně zajímavé, že budou co nejmenší překážky k tomu, aby k němu přecházeli zákazníci, když přijde s atraktivní nabídkou.

Ministerstvo průmyslu a obchodu se snaží zájemce o místo čtvrtého operátora přilákat. Jak moc je pro ně důležité, aby lidé mohli za jejich službami rychleji migrovat?

Určitě to pro ně důležité je a mají to ve svých hodnoceních trhu. Určitě se na takové věci dívají a zkoumají legislativní prostředí.

Od předloňské novely se hlavně očekávalo, že umožní lidem přecházet za lepšími nabídkami, což pak motivuje operátory navyšovat například balíčky dat či zlevňovat. Došlo k tomu?

Novela byla předkládána a schvalována ve specifické době. Bylo potřeba vyřešit ten paskvil (spotřebitelský zákon, pozn. red.) z roku 2014 a původně se měly změny týkat především digitalizace. Potom se tam na popud předsedy vlády (Bohuslava Sobotky, pozn. red.) dostaly i věci napravující postavení spotřebitele. Ambice ministerstva tehdy mohla být jiná, možná důraznější. Musel se v první řadě napravit stav, který v tom roce 2014 vznikl.

Chápu tedy správně, že současné návrhy politiků podporujete.

Určitě ano. Chceme odstranit jakoukoliv překážku, která by člověka mohla odradit přejít za lepší nabídkou. Operátor by měl o svého zákazníka permanentně soutěžit. Jakmile ví, že klient může odejít snadno ke konkurenci, bude se k němu chovat jinak, než když ho má na dva roky zavázaného smlouvou.

Nastartovala novela z roku 2017 migraci mezi operátory?

Působí tam více efektů. Čísla za rok 2018 jsou nižší než v roce 2017. Český spotřebitel je obecně konzervativní. Když to vztáhnu na sebe, přecházím nyní k novému operátorovi po 14 letech.

Vyšla nová mezinárodní srovnání, podle nichž je Česko stále drahé. Lidé tu za své peníze dostávají třeba méně mobilních dat než v sousedním Polsku či na Slovensku. Naplnila novela z roku 2017 vůbec očekávání?

Když se podíváme do statistických čísel, vidíme, že trend jde správným směrem. Spotřeba dat roste, balíčky pro zákazníky narůstají. Měli jsme ovšem špatnou výchozí pozici. Byli jsme v datovém pravěku a operátor si často myslel, že když dá zákazníkům

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější