Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Ustrašená satira Mimořádné události vypovídá o české společnosti především svou podobou

Václav Kopta si opět užil roli řidiče hromadného prostředku, a běžce. Foto: Cinemart
Václav Kopta si opět užil roli řidiče hromadného prostředku, a běžce. Foto: Cinemart

Jiří Havelka je jednou z renesančních osobností české dramatické kulturní scény. Jeho jméno je spojeno s divadlem, kde působí především jako režisér a scenárista, prosadil se ale i jako filmový a televizní herec a zapsal se i pod vznik jihlavského festivalu dokumentárních filmů. Jeho filmový režijní a scenáristický debut Vlastníci si získal pozornost na Českých lvech i cenách kritiky, druhotina Mimořádná událost tedy rozhodně budila očekávání.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Samotný námět skýtá potenciál pro zajímavou společenskou komedii. Příběh je slepen takřka výhradně z anekdotických zpráv, které byly k přečtení, zhlédnutí či poslechu napříč českými médii. Zastřešující „mimořádnou událostí“ je vlak, který v roce 2009 jel mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím patnáct minut bez přítomnosti strojvedoucího, dokud se mírumilovně nezastavil a všichni se v klidu nevrátili domů.

Havelka situaci transformuje do hysterické frašky a prostředí vagonu motorového vlaku užívá k představení figurek, které se spolu různě škorpí, zatímco propadají beznaději z hrozícího rizika nehody, ale nakonec i ze života jako takového. Sledujeme například mladou matku samoživitelku, unuděný pár v krizi středního věku, beznadějné floutky z hospodské kapely, patolízalského hajného a muže, který je dost možná personifikací samotné Smrti. Mimoto se setkáváme s partami amatérských záchranářů, místních politiků a médií, které na (ne)událost reagují, což umožňuje satiru širšího společensko-politického kontextu.

Česká antisatira

Mimořádná událost má tedy skvělý „high concept“, jak říká Steven Spielberg chytlavému nápadu, který jde pojmenovat jednou větou a jehož prostřednictvím se snímek prodává publiku. Jenže výsledek

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější