Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Naprosto odlišné světy, hned vedle sebe. Unikátní mapa ukazuje i desetinásobné rozdíly v úspěšnosti dětí na školách

Tým okolo sociologa Daniela Prokopa přišel s interaktivními mapami, které přinášejí nový pohled na vzdělávání v Česku. Zdroj: PAQ, repro Deník N
Tým okolo sociologa Daniela Prokopa přišel s interaktivními mapami, které přinášejí nový pohled na vzdělávání v Česku. Zdroj: PAQ, repro Deník N

Na dotaz, kde v zemi mají děti nejčastěji problém s propadáváním, zameškanými hodinami nebo nedokončením základní školy, řada studií odpovídá: v Ústeckém a Karlovarském kraji. Tým okolo sociologa Daniela Prokopa se ale na problém podíval blíž – až na úroveň mikroregionů. A ukázal, že podobné problémy jsou i jinde, jen nejsou na první pohled tolik vidět. „Míra neúspěšnosti úzce souvisí se sociálními problémy v regionu – nejvíce s exekucemi, bytovou nouzí a dalšími problémy, které destabilizují rodiny,“ upozorňují autoři mapy.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Ukazuje se, že míra propadání a nedokončování základních škol se v různých částech Česka liší i desetinásobně. „Je to problém, který nevyřešíme pohledem na kraje, a už vůbec se netýká jen dvou krajů,“ upozorňuje sociolog, jehož tým vytvořil první interaktivní mapu umožňující podívat se na každý region zvlášť a porovnat jej s ostatními.

Vykreslují tak nový, daleko plastičtější pohled na vzdělávání v Česku, než bylo doposud běžné. A poukazují například na to, že některé regiony možná ani nevědí, že zaostávají za svým potenciálem.

Aby byl pohled analyticky jednodušší, vytvořili odborníci takzvaný index vzdělávacích problémů, který se skládá ze tří částí: vysoká absence žáků, propadání a nedokončení základního vzdělání. „Analýza ukázala, že tyto proměnné spolu úzce souvisejí a že jsou to projevy stejného problému: začíná to absencemi, končí nedokončeným základním vzděláním,“ vysvětluje další z autorů výzkumu, ekonom Václav Korbel.

Celý projekt naleznete zde.

„Výrazně zaostávají periferie bohatších krajů, jako jsou Plzeňský, Jihočeský, ale i části Pardubicka,“ upozorňují autoři výzkumu ze společnosti PAQ Research.

A naopak – i v krajích zatížených velkými problémy se najdou regiony, kde neúspěšnost ve vzdělávání není tak veliká, jak by se z hrubého rozlišení mohlo zdát. „Ano, neúspěch

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Exekuce

Školství

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější