Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Nová platforma FAMU nabízí archiv studentských filmů. Jaké byly první pokusy Věry Chytilové, Tomáše Vorla či Jana Svěráka?

Zmasakrovaná tělocvična v Příběhu hrůzostrašné Eliz. Foto: Famufilms
Zmasakrovaná tělocvična v Příběhu hrůzostrašné Eliz. Foto: Famufilms

Nová streamovací platforma nabízí hodiny netušené zábavy i nefalšovaného děsu. Pražská FAMU slaví 75. výročí vzniku školy zábavným výletem do vzdálené minulosti i té nejaktuálnější současnosti české kinematografie.

Mladý, ani ne třicetiletý Tomáš Hanák kráčí v půli 80. let energicky chodbou k řediteli, poté přichází ke kolegům u rýsovacích stolů a čelí jejich zvídavým dotazům: „Tak vo co šlo?“ „Co ti chtěl?“ „Nadával?“ „Co ti vyprávěl?“ „Malér máš?“ „Tak pověz nám!“ „Všichni jste vedle, nový úkol mám!“ odpoví hrdě titulní hrdina filmu ING. Absolventský snímek Tomáše Vorla, úřednický muzikál s písněmi a recitovanými dialogy divadla Sklep, který se stal jakýmsi předvojem kultovního Kouře, je jen jedním z 300 filmů, které nově nabízí streamovací platforma pražské FAMU.

Za měsíční poplatek 80 korun nabízí famufilms.cz spoustu hodin netušené zábavy. A zároveň i pozoruhodné svědectví o tvůrčím zrání mnoha dnes už slavných českých režisérů. Někteří z nich překvapí tím, jak vzdálené jsou jejich podařené školní filmy jejich pozdějším, často velmi konvenčním profesionálním filmům. Z roku 1987 třeba pochází dokumentární western Zapadákov, který natočil ve druhém ročníku studia Filip Renč. Dnešní rutinér podepsaný pod filmy Rebelové, Román pro ženy nebo Lída Baarová byl na škole považován

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější