Jsme důkazem, že i Češi umí stvořit globální firmu. Přitom jsme na začátku, říká spolumajitel miliardového Productboardu
Productboard je po Rohlíku teprve druhým českým startupem, který se stal byznysovým jednorožcem – tedy mladým technologickým podnikem ohodnoceným na více než miliardu dolarů. Když Hubert Palán s Danielem Hejlem před lety Productboard zakládali, žili dlouhé měsíce z úspor a otáčeli každou korunu. „U mě to nebylo tak, že jsem si založením firmy chtěl vydělat. Mě přitahují složité problémy a jejich řešení, kterými se člověk může zabývat právě ve startupu,“ říká v rozhovoru pro Deník N Hejl. Přinášíme příběh toho, jak se jeho a Palánově společnosti podařilo prorazit ve světě. Zaměřili se totiž na oblast, již musí řešit každá větší firma.
Apple, Microsoft nebo Amazon. Všechny tyto technologické firmy začínaly v garážích. Jejich zakladatelé se přitom díky originálním nápadům dokázali vyšvihnout mezi globální byznysovou elitu. Podobně vypadá i příběh česko-americké společnosti Productboard. U ní se začátek liší jen v detailu – nevznikla v garáži, ale v obývacím pokoji sanfranciského domu Huberta Palána. Právě tam si se svým společníkem Danielem Hejlem zřídili první kancelář poté, co opustili jisté kariéry programátorů v zavedených korporacích.
„Svou ženu s malým synem jsem kvůli tomu na čas přestěhoval o blok vedle. Abychom ušetřili, baštili jsme pořád dokola nudle. Rok a půl jsme s Danem žili jenom z úspor,“ vzpomínal před lety Palán pro Hospodářské noviny.
Pak ale následoval rychlý růst. Productboard Palán s Hejlem založili v roce 2014 a předloni se již mohli chlubit téměř 1,5 miliardy korun, které do slušně rozjetého podniku do té doby nalili různí investoři. Dnes je firma zaměřená na tvorbu softwaru pro produktové manažery ještě mnohem dál. V aktuálním investičním kole získala v přepočtu téměř 2,7 miliardy korun. Investici vedly dva americké fondy se zvučnými jmény. Prvním z nich byl Dragoneer Investment Group, který pomáhal rozjet globální korporace jako Alibaba či Airbnb. Druhý z klíčových investorů, Tiger Global Management, zase stál u počátků Uberu nebo LinkedInu.
Skupina vedená těmito společnostmi teď Productboard ohodnotila na závratných 1,725 miliardy dolarů, tedy v přepočtu 37 miliard korun. To je částka odvozená od výše nynější investice odpovídající nezveřejněnému podílu, jejž fondy v Palánově a Hejlově podniku získaly. Právě proto se Productboard může pyšnit titulem miliardového jednorožce.
„Mně přitom přijde, že jsme pořád teprve na začátku. Když se podívám na