Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Kniha francouzské filozofky a aktivistky zkoumá, jak jsou zvířata zobrazována coby protipól lidství

To, jak hovoříme o zvířatech, většinou vypovídá hlavně o nás.

Nakolik jsou zvířata čistě přírodními živočichy? Zdají se jim sny? A můžou trpět psychickými poruchami? I na tyto otázky odpovídá francouzská filozofka Florence Burgatová ve své knize Svoboda a neklid zvířecího života. Jak vysvětluje překladatelka knihy Olga Smolová, Burgatová během svých vysokoškolských studií náhodou viděla filmový dokument o hrůzách přepravy a usmrcování jatečních zvířat. Na základě toho se stala vegetariánkou a později vegankou. Zároveň se rozhodla věnovat se této problematice v rámci svého studia i profesní kariéry.

V této první knize autorka analyzovala způsoby, jakými k životu zvířat přistupovali dědici karteziánského myšlení, přičemž se snaží oprostit od vnímání zvířete jako „protipólu lidství“. Ráda by opustila dělení světa na sféru lidskou a sféru přírody, v jejímž rámci jsou zvířata často vnímána podle mechanistického klíče – nejčastěji jako suma pudů. Místo toho by se naše další úvahy měly ubírat spíše ve směru „oduševnělé tělesnosti“.

Autorka kritizuje různé strategie, jimiž byla zvířata „animalizována“ či „bestializována“: totiž že teologie zvíře zbavila duše, metafyzika rozumu a antropologie kultury. Tyto koncepty se navzájem posilovaly a společně přispívaly k tom, že se devalvace zvířete stále prohlubovala, takže se na něj nakonec pohlíželo jako na materiál, jenž je možné jakkoli využít. Dohodu mezi filozofií a lidovým myšlením, jejímž „cílem je mluvit o Zvířeti nerušeně v obecném singuláru“, autorka spolu s J. Derridou považuje za možná „jednu z největších hloupostí těch, co sami sebe nazývají lidmi“.

V tomto duchu útočí na praxi transplantací geneticky pozměněných zvířecích orgánů do lidských těl, čímž vniká cosi na způsob hybridních bytostí. Jestliže starověk znal zdánlivě podobné, ovšem fiktivní mytologické bytosti, které v sobě spojovaly zvířecí a lidské aspekty, jež ale náležely do zlatého věku, dnešní reálné xenotransplantace jsou podle ní násilné a zavrženíhodné. Udržování orgánů či částí (zvířecího) jedince naživu a současné zničení tohoto jedince – to podle Burgatové představuje jeho ostudné zvěcnění či zpředmětnění v tom nejvlastnějším slova smyslu.

Jen násilí a sex?

Na jiné úrovni autorka pranýřuje tematizaci nelidských živočichů v současných filmových dokumentech, které se podle ní zaměřují na násilí a sex, čili zachování druhu, jako by neexistovalo ve zvířecí říši žádné jiné chování, jež by se dalo nafilmovat. Podle ní tak diváci poznávají převážně různé druhy „bestiálního“ chování zvířat.

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější