Umění z šera dávných věků. Od Platonovy jeskyně po Absolonův vysavač
Hned dvě aktuální výstavy tematizují pravěk a mimořádnou popularitu jeskyní v Československu. Výtvarník si v nich podává ruku s paleontologem i speleologem a výsledek je fascinující.
Ač se to nezdá, umění je poznávání světa jinými prostředky než vědeckým postupem. Proto nás nemůže překvapit, když věda umění inspiruje, nebo dokonce když vznikne prostor, kde se obojí téměř nerozlišitelně prolíná. Na tomto poli se dlouhodobě zručně pohybuje galerie Národní technické knihovny. Její dotek s exaktním věděním je daný již svým umístěním. Kromě toho ji ale vede Milan Mikuláštík, který je sice aktivní umělec, ale má zároveň slabost pro vědu a techniku. Jeho velkým koníčkem je zejména paleontologie. Výstava Člověk v jeskyni, která již tuto neděli končí, je vyvrcholením jeho uměleckého i sběratelského zájmu. Zřejmě i díky tomu patří k nejzajímavějším výstavám poslední doby.
Jejím tématem je vztah současného i „minulého“ člověka k dávným dobám a k artefaktům z nich dochovaným. Jmenuje se Člověk v jeskyni, což může odkazovat na Platona, ale i na skutečnost, že mnoho cenných archeologických nálezů se uskutečnilo v jeskyních, do nichž se pravěký člověk uchyloval.
Jak se archeologie a umění prolínají, nejlépe dokládá