Rusové ovládají nejkratší cestu z Evropy do Asie. Do roku 2024 chtějí přeměnit Severní ledový oceán na frekventovanou lodní dálnici
Bude to stát bilion rublů, ale vyplatí se to. Během příštích pěti let se Rusko rozhodlo stůj co stůj celoročně zprovoznit trasu vedoucí nejmenším světovým oceánem – Severním ledovým. Namísto 24 tisíc kilometrů budou muset lodě plující třeba z Petrohradu do Vladivostoku či do japonských přístavů urazit jen zhruba 14 tisíc.
Od chvíle, kdy z jihokorejského přístavu Pusan vyplula kontejnerová loď Venta Maersk, naložená mraženými rybami, a vydala se poprvé v historii obří dánské přepravní společnosti nikoliv na jih, ale na sever, uplynulo 22 dní a nadšená posádka už přistává v Petrohradu. Přitom ještě 23. srpna 2018 odráželi námořníci od jihokorejských břehů v přístavu Pusan.
Nabrali kurz na Vladivostok, Nachodku, Beringův průliv, oddělující od sebe americký a asijský kontinent, a pak rovně na západ až k evropským břehům. Tisíce lidí sledovaly pouť online na stránkách firmy. Na ruských sociálních sítích bujely diskuse o tom, jak tohle změní svět a úlohu Ruska v něm, kam se posune světový obchod, co z toho bude ruský občan mít a zda si Západ konečně uvědomí, že se bez Ruska neobejde.
Nadšená je nejen posádka, ale i majitelé firmy. Vůbec největší euforii prožívají v Kremlu. Cesta Venty procházela prakticky po celou dobu ruskými teritoriálními vodami. Nikoliv mezinárodními. Loď nemusela stát frontu v žádném drahém Suezském průplavu. Tady má Moskva vše pod kontrolou.
Přitom trasa Severním ledovým oceánem byla doposud využívána tak tři měsíce v roce a nikdy se obchodní lodě neobešly bez pomoci ledoborce. Zdá se, že brzy bude otevřena i pro velké přepravce, a to po celý rok. Bez ledoborců. Bez dodatečných nákladů a rizik.
Alespoň to v zimě roku 2019, několik měsíců po památné plavbě