Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Film Temná dcera nahmatává otázky o dráždivých mateřských nejistotách

Temná dcera. Foto: La Biennale
Temná dcera. Foto: La Biennale

Snímek Temná dcera Netflix uvolnil v posledním dni loňského roku. Filmová adaptace knihy ceněné autorky Eleny Ferrante, která se do širšího povědomí zapsala románem Geniální přítelkyně, se tak na poslední chvíli stala jedním z nejzajímavějších filmů loňského roku na streamovacích platformách.

K nejzajímavějším audiovizuálním výstupům loňského roku bývá řazen Bílý lotos. Tento seriál HBO sleduje několik dovolenkových dní bohatých Američanů v luxusním havajském letovisku. Přestože jejich cílem bylo relaxovat, stane se dovolená v důsledku sledu nepředvídatelných událostí spíše očistcem. Do podobného rámce lze vložit aktuální film Netflixu Temná dcera. Snímek režírovaný Maggie Gyllenhaalovou vypráví rovněž o zástupkyni vyšší třídy, jejíž dovolená proběhla úplně jiným způsobem, než bylo plánováno. Z této konstelace lze vytěžit ústřední otázku: mají vůbec privilegování lidé právo na klid a odpočinek? Hlavní postava Temné dcery – žena pronásledována svými pocity – nikoliv.

Film svou hrdinku (hraje ji Olivia Colmanová) představí coby váženou, vzdělanou a společensky respektovanou postavu. Zatímco ona se živí jako univerzitní profesorka, literární vědkyně a překladatelka, lidé, kterými je na své dovolené obklopena, reprezentují nižší společenskou vrstvu. K ní nejsou přiřazeni nutně na základě profesí, ale především prostřednictvím explicitně obhroublé

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější