Deník N

Hlavní cenu filmové akademie si odnesl černý kůň klání, Zelená kniha. Cuarónova Roma ale nepřišla zkrátka

Vítězná Zelená kniha a její nesourodá ústřední dvojice. Foto: archiv
Vítězná Zelená kniha a její nesourodá ústřední dvojice. Foto: archiv

Oscara za nejlepší film získala road movie ze segregovaného Jihu, nejlepším režisérem byl vyhlášen Alfonso Cuarón za Romu, ovšem nejvíc sošek si odnesl hudební životopis Bohemian Rhapsody.

Tenhle večer měl potvrdit konec starých pořádků. Tradiční studia se měla pakovat. Na trůn se už chystal onlinový obr Netflix. Mělo se ukázat, že koncept kin je mrtvý. Nejlepší filmy mají přece místo na internetu.

Netflix odmítl garantovat Romě kina ve Francii, a tak ji tamní festival v Cannes s díky odmítl. Snímek následně vyhrál festival v Benátkách. Producenti za jeho oscarovou propagaci utratili okolo 30 milionů dolarů – tedy dvojnásobek toho, co stál samotný film. Černobílé, španělsky mluvené drama z Mexika sedmdesátých let, v němž se režisér Alfonso Cuarón vyrovnával se svým dětstvím a vystavěl tu rafinovaný, citlivý ženský dvojportrét, triumfovalo během oscarové noci třikrát. Roma vyhrála mezi neanglicky mluvenými filmy, kde si poradila s konkurencí canneských laureátů Zloději, Studená válka a Kafarnaum.

Když kameraman nemá čas

Alfonso Cuarón vzápětí získal revolučního Oscara za kameru – ještě nikdy se nestalo, aby v téhle kategorii zvítězil profesí režisér. Protože Cuarónův oblíbený Emmanuel Lubezki neměl čas, režisér si svůj nejosobnější projekt natočil sám, a to v dlouhých a pečlivě strukturovaných kompozicích. Cuarón se nakonec radoval i v režisérské kategorii. Tam jeho úspěch nicméně žádnou revoluci neznamenal, vždyť

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější