Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Originál? Falzum? Otázkami po originalitě uměleckého díla se zabývají výstavy v Praze a v Hradci Králové

Pro jednoduchost kresby bývá často padělán Josef Lada. Vlevo falzum, vpravo originál. Repro: GMU
Pro jednoduchost kresby bývá často padělán Josef Lada. Vlevo falzum, vpravo originál. Repro: GMU

Umělecké dílo je cenné i díky tomu, že je jediné na světě. S tím počítají podvodníci, kteří dovedou napodobit styl slavného malíře a vyrobit kopii často k nerozeznání od originálu. Patří tato díla do umění? V jakém jsou vztahu k originálu? Proč vznikají? Osvětlí vám to dvě výstavy, které se sešly ve stejný čas.

O zakladateli gestapa a vrchním veliteli Luftwaffe Hermannu Göringovi bylo známo, že holdoval také životu v přepychu. Rád se obklopoval drahými předměty, mimo jiné i těmi uměleckými. Göringovo postavení mu dovolovalo přivlastnit si tisíce děl z muzeí i soukromých sbírek, či je případně za výhodnou částku nakoupit. Když po válce američtí vojáci zkoumali jeho sbírku, narazili v ní také na plátno od slavného nizozemského malíře Johannese Vermeera. Ukázalo se, že jej Göring zakoupil od umělce a obchodníka s obrazy Hana van Meegerena, což vedlo k jeho obžalování z kolaborace a prodeje národního dědictví nacistům. Z obavy před vysokým trestem se nizozemský umělec přiznal: obrazy pro Göringa a další řadu děl „holandských mistrů 17. století“ namaloval on sám tak dokonale, že oblafnul nejen nacistického sběratele, ale i řadu odborníků.

Díky poutavé zápletce spojené s druhou světovou válkou se proslavil nejen příběh jako takový, ale i sám

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější