Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

„Nezastihli jsme vás, balík jsme odvezli jinam. Pošlete si manžela.“ Zásilkovna a další rychle rostou, přibývá ale i stížností

Balíky mají občas spletité cesty. Na snímku třídící centrum České pošty v Praze. Foto: ČTK
Balíky mají občas spletité cesty. Na snímku třídící centrum České pošty v Praze. Foto: ČTK

Rok 2021 byl pro firmy, které poskytují poštovní služby, přelomový. Nejvíce poskočila Zásilkovna. S rekordními tržbami, které údajně překročily miliardu za kvartál, se skupina Packeta, jež přepravní firmu vlastní, finančně řadí mezi jednoznačné vítěze pandemie. Jenže s objemem zásilek roste i počet stížností, a to i na další přepravní služby. U obchodní inspekce nespokojení lidé nepochodí – jejich stížnosti řešit nemůže. Na koho se obracet, pokud očekávaný balík nedorazí včas, nebo dokonce skončí úplně jinde?

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Do života Čechů, kteří nakupují v e-shopech, spolu se Zásilkovnou vstoupil nový fenomén. Ve chvíli, kdy zboží na internetu objednávají a platí, vůbec nemají stoprocentní jistotu, kam bude nakonec doručeno. A to ani v případě, že si vyberou, kam ho dovézt chtějí.

Zásilkovna nabízí několik variant. Doručení na konkrétní adresu je za příplatek, standardem je dovoz do nějakého kamenného obchodu, kde je výdejna, anebo do takzvaných Z-Boxů. To jsou kovové schránky, kde se zásilka pomocí mobilní aplikace dá vyzvednout ve dne i v noci a člověk není vázán na otevírací dobu obchodu. To řadě lidí vyhovuje, a i proto volí Zásilkovnu ve chvíli, kdy se jich objednávkový formulář zeptá, jakou chtějí vybrat dopravu.

Jenže schránka není nafukovací, a pokud se zaplní, zákazník ztrácí nad balíčkem kontrolu. A totéž se stane, pokud se vyčerpá kapacita výdejny.

Zásilkovna se při doručovací praxi nijak zvlášť neliší od ostatních firem na trhu, kterými jsou třeba PPL, DPD, GLS nebo na mezinárodní přepravu specializované DHL. Velký rozdíl je ale v tom, co se stane, pokud vás kurýr nezastihne doma, respektive na uvedené adrese. U Zásilkovny totiž není možné domluvit se na tom, že vám řidič balíček jednoduše přiveze jiný den, tak jako to lze u všech ostatních společností.

Pokud se doručovateli nepodaří vás zastihnout, balíček

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější