Za každý kilometr ujetý do práce na kole vám zaměstnavatel platí, jeho nákup, údržbu i parkování si můžete odečíst z daní
Belgický deník Radky Smejkalové: Manažeři v oblecích, mámy v rozevlátých šatech, ortodoxní židé v kloboucích, děti v korbách nákladních kol – na antverpských cyklostezkách je ve dne i v noci rušno. Podle průzkumu se na kole přepravuje do práce každý druhý obyvatel města. Nebylo tomu tak ale vždycky. Ještě před třiceti lety odvážní cyklisté kličkovali mezi rychle jedoucími vozy, jak je často k vidění i v našich končinách. Tady i tam se časy mění – ovšem odlišnou rychlostí.
Zatímco Praha vyčlenila na uplynulý rok 2021 na rozvoj cyklistické infrastruktury 370 milionů korun, největší vlámské město (a stejnojmenný kraj) utrácí stejné částky v eurech – na období 2020 až 2025 počítá s ročním rozpočtem v přepočtu více než 7,8 miliardy korun. A je to vidět: jako houby po dešti rostou bezpečně oddělené cyklostezky s chytrými semafory, které přijíždějícím cyklistům nastavují zelenou, budují se parkovací domy pro kola a zavádějí se cykloulice, kde pro auta platí zóna 30 km/h a zákaz plést se cyklistům do cesty.
Bakfiets jako člen rodiny
Cyklisté mezitím vesele expandují do šířky i do délky. Na ulicích se objevuje stále větší množství takzvaných bakfietsen