Národní muzeum je strážcem paměti. Ať jde o vzpomínky příjemné, nebo nepříjemné, říká Lukeš
Michal Lukeš je nejdéle sloužícím ředitelem Národního muzea a jeho angažmá se doposud neslo ve jménu největší rekonstrukce, kterou instituce zažila, zahrnující i dlouhou opravu a dostavbu historické budovy. Její znovuotevření zkomplikovala a stále komplikuje pandemie, přesto je podle Lukeše Muzeum připraveno vstoupit do nové éry. V rozhovoru pro Deník N vysvětluje funkci celé muzejní instituce, popisuje proměnu role Muzea v české historii a naznačuje, jakým způsobem by mohli muzejníci reagovat na posuny doby.
V rozhovoru se mimo jiné dočtete:
- Proč vedle sebou mohou stát František Josef‚ Masaryk a Edvard Beneš
- Co je dobré mít v každé výstavě
- Proč je Muzeum kotvou společnosti
- A jak se staví ředitel Národního muzea k hromadnému navracení exponátu, po kterém se teď občas volá
Národní muzeum je, dalo by se říct, po letech poprvé v plném provozu. Po dlouhé kompletní rekonstrukci historické budovy začalo období karanténních opatření, které teprve teď (zatím) zažívají rozvolnění.
Jde opravdu o bod zlomu, Muzeum si opravilo nejen historickou budovu, ale většinu svých objektů. To neznamená jen, že teď máme hezké prostory – v historické budově jsou poprvé její stálé expozice koncipovány najednou, aby spolu komunikovaly a pasovaly k sobě.
Pokud si vzpomínáte na předchozí uspořádání, víte, že zde chyběly dějiny, což u Národního muzea působilo poněkud zvláštně. Každá stálá expozice vznikala v jiném desetiletí, za jiné situace a později byla historická budova v tak špatném stavu, že nemělo smysl věci od podlahy měnit. Nyní má Muzeum poprvé celkový koncept i dostatečné zázemí a v takovém stavu je připraveno vstoupit do nové éry.
Ale samozřejmě nemáme hotovo – opravit budovy a vytvořit stálé expozice je teprve výchozí bod ve službě veřejnosti. Stejně důležitý je i dlouhodobý plán dočasných výstav a různých novinek. V první polovině roku, pokud situace dovolí, bychom například naproti v nové budově rádi otevřeli celé dětské muzeum. A tím nemyslím dětský koutek, ale celé patro, až 700 metrů čtverečních poučné zábavy. Toto dětské muzeum bude částečně navazovat na to standardní, ale způsobem vhodným pro mateřské školky a první stupně.
Děti jsou důležitým zákazníkem. Myšlenka „vzít děti do muzea“ je jistě jednou z nejčastějších motivací návštěvy.
Děti jsou jistě náš ctěný klient. Máme tři majoritní skupiny návštěvníků. Turisti, tomu svědčí hlavně atraktivní umístění Muzea a jeho dominantní vzhled. Školy, pro něž vznikají v prvním patře nové budovy specializované učebny. A pak rodiny s dětmi.
Necítíte se někdy coby vědec svázaný dětským návštěvníkem? Během koncipování výstav se musíte přizpůsobovat jejich mentální kapacitě, což jednak omezuje možnost komplexity expozic, jednak vás nutí přemýšlet o „zábavnosti“ výstav pro toto publikum?
Je to vlastně ještě mnohem složitější, než si myslíte. Musíme myslet na to, že jsme muzeum pro