Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Národní muzeum je strážcem paměti. Ať jde o vzpomínky příjemné, nebo nepříjemné, říká Lukeš

Musíme naše sbírky zkoumat znovu a znovu a hledat nové poznatky, říká Lukeš. Foto: Gabriel Kuchta, Deník N
Musíme naše sbírky zkoumat znovu a znovu a hledat nové poznatky, říká Lukeš. Foto: Gabriel Kuchta, Deník N

Michal Lukeš je nejdéle sloužícím ředitelem Národního muzea a jeho angažmá se doposud neslo ve jménu největší rekonstrukce, kterou instituce zažila, zahrnující i dlouhou opravu a dostavbu historické budovy. Její znovuotevření zkomplikovala a stále komplikuje pandemie, přesto je podle Lukeše Muzeum připraveno vstoupit do nové éry. V rozhovoru pro Deník N vysvětluje funkci celé muzejní instituce, popisuje proměnu role Muzea v české historii a naznačuje, jakým způsobem by mohli muzejníci reagovat na posuny doby.

V rozhovoru se mimo jiné dočtete:

  • Proč vedle sebou  mohou stát František Josef‚ Masaryk a Edvard Beneš
  • Co je dobré mít v každé výstavě
  • Proč je Muzeum kotvou společnosti
  • A jak se staví ředitel Národního muzea k hromadnému navracení exponátu, po kterém se teď občas volá

Národní muzeum je, dalo by se říct, po letech poprvé v plném provozu. Po dlouhé kompletní rekonstrukci historické budovy začalo období karanténních opatření, které teprve teď (zatím) zažívají rozvolnění.

Jde opravdu o bod zlomu, Muzeum si opravilo nejen historickou budovu, ale většinu svých objektů. To neznamená jen, že teď máme hezké prostory – v historické budově jsou poprvé její stálé expozice koncipovány najednou, aby spolu komunikovaly a pasovaly k sobě.

Pokud si vzpomínáte na předchozí uspořádání, víte, že zde chyběly dějiny, což u Národního muzea působilo poněkud zvláštně. Každá stálá expozice vznikala v jiném desetiletí, za jiné situace a později byla historická budova v tak špatném stavu, že nemělo smysl věci od podlahy měnit. Nyní má Muzeum poprvé celkový koncept i dostatečné zázemí a v takovém stavu je připraveno vstoupit do nové éry.

Ale samozřejmě nemáme hotovo – opravit budovy a vytvořit stálé expozice je teprve výchozí bod ve službě veřejnosti. Stejně důležitý je i dlouhodobý plán dočasných výstav a různých novinek. V první polovině roku, pokud situace dovolí, bychom například naproti v nové budově rádi otevřeli celé dětské muzeum. A tím nemyslím dětský koutek, ale celé patro, až 700 metrů čtverečních poučné zábavy. Toto dětské muzeum bude částečně navazovat na to standardní, ale způsobem vhodným pro mateřské školky a první stupně.

Děti jsou důležitým zákazníkem. Myšlenka „vzít děti do muzea“ je jistě jednou z nejčastějších motivací návštěvy.

Děti jsou jistě náš ctěný klient. Máme tři majoritní skupiny návštěvníků. Turisti, tomu svědčí hlavně atraktivní umístění Muzea a jeho dominantní vzhled. Školy, pro něž vznikají v prvním patře nové budovy specializované učebny. A pak rodiny s dětmi.

Necítíte se někdy coby vědec svázaný dětským návštěvníkem? Během koncipování výstav se musíte přizpůsobovat jejich mentální kapacitě, což jednak omezuje možnost komplexity expozic, jednak vás nutí přemýšlet o „zábavnosti“ výstav pro toto publikum?

Je to vlastně ještě mnohem složitější, než si myslíte. Musíme myslet na to, že jsme muzeum pro

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Česko, Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější