Přes hranici, první celovečerák natočený technikou animace na skle, spojuje témata uprchlictví a dospívání

Jsme na úsvitu nové vlny mimořádných animovaných celovečerních filmů? Neobyčejný snímek Přes hranici je unikátní formou, nadčasový i aktuální obsahem.
Mohlo to být kdekoliv směrem na východ, pogromy bývaly (jsou?) docela rozšířená kratochvíle. Kyona a Adriel vyrůstali ve vesnici Novi Varna spolu se svými dalšími sourozenci, otcem a matkou. Tenhle útok ze strany sousedů a milic však byl poslední kapkou. Rodina se spolu se spoustou podobných rozhodla odjet pryč, přes hory, do cizí země, kde prý bude líp. Po razii ve vlaku ale třináctiletá Kyona s o rok mladším Adrielem zůstávají sami – sami v kupé, sami na nádraží, sami ve městě, prvním, které kdy poznali.
„Mé matce Mirielle Glodek Miailheové, pro kterou se její láska k malbě stala povoláním. Její babičce, která se svými deseti dětmi roku 1905 uprchla z Oděsy před pogromy,“ píše v závěrečných titulcích filmu Přes hranici věnování scenáristka a režisérka Florence Miailheová (* 1956). Kyona po těchto svých „předkyních“ podědila výtvarný talent a židovský