Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Superkýčař? Pokleslý autor nepůvodních snímků? Kauza Martina Stranky odhaluje nejistou půdu inspirace v umění

Martin Stranka se stal cílem kritiky pro nepřiznané inspirace. Úspěch se neodpouští, tvrdí fotograf. Foto: Martin Stranka
Martin Stranka se stal cílem kritiky pro nepřiznané inspirace. Úspěch se neodpouští, tvrdí fotograf. Foto: Martin Stranka

Martin Stranka je fotograf, který o sobě rád dává vědět. Vytváří technicky dokonalé fotky, dodává k nim v rozhovorech emotivní příběhy, umí si ohlídat své PR. I to může patřit k důvodům, proč jej ke konci jeho velké výstavy v pražském Mánesu s chutí napadlo několik kolegů a obvinilo jej z kopírování jiných. Spor původně živený sociálními sítěmi vede k obecnější rozvaze, kde je přípustná hranice inspirace v umění.

Ty snímky prošly internetem i řadou časopisů. Jelen zvědavě čenichající kolem automobilu převráceného na střechu. Letec v helmě obletovaný ptáčky. Lední medvěd pózující u bombardéru Iljušin. Z pozdější doby také mladí naolejovaní muži v odcizených pózách v luxusních interiérech.

Martin Stranka uspořádal v listopadu velkou výstavu v galerii Mánes, rozdával rozhovory, mimo jiné i Deníku N. Z fotografií „čerpám hlavně klid, rovnováhu, znovunabytí harmonie. Pro mě je focení útočištěm“, vyznává se fotograf samouk. „Dlouho jsem se v nich pídil po odpovědích na otázky ohledně vztahu člověka a přírody: kde je naše místo, jak to, že nás příroda dokáže zplodit a pak nečekaně vzít ze světa? Možná se skrze ty snímky zbavuju strachu.“

Podobná emotivní vyjádření zazněla i v jiných rozhovorech a přispívala k obecně pozitivnímu přijímání Strankova díla, přinejmenším širokou veřejností. Roli hrál český úspěch v zahraničí (Stranka zmiňuje 90 cen ve světových fotografických soutěžích) i hluboký lidský příběh. V žádném rozhovoru neopomněl fotograf zmínit smrt blízké osoby jako důvod svého obratu k umělecké tvorbě. Vystudoval totiž školu ekonomického zaměření.

Mánes byl poslední kapkou

Prodejní výstava Dechem se sebevědomým PR byla možná poslední kapkou k tomu, aby se začalo mluvit více nahlas o pochybnostech nad uměleckou kvalitou fotografií, nad níž mnozí znalci spíše krčí rameny. Nešlo však jen o ni, ale především o skutečnost, že se v mnoha snímcích Stranka až příliš zřetelně inspiroval stylem a obsahem fotografií jiných tvůrců, zejména

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Fotografie

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější