Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

„Nepřinesl jsi domácí úkol, dostaneš pětku.“ Jenže tudy by cesta vést neměla

Nejen bušení pěstí do stolu, ale i vyhrožování pětkami za nedonesený úkol a jejich rozdávání patří mezi zastrašovací techniky. Ilustrační foto: Adobe Stock
Nejen bušení pěstí do stolu, ale i vyhrožování pětkami za nedonesený úkol a jejich rozdávání patří mezi zastrašovací techniky. Ilustrační foto: Adobe Stock

Komentář Heleny Zitkové, lektorky v oblastech pedagogiky, didaktiky a učitelské praxe: Může učitel ve škole ohodnotit známkou něco, co neviděl? Může dát dítěti pětku za nepřinesený domácí úkol?

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Na českých základních školách je dávání pětek za nedonesené domácí úkoly zažitou a ještě poměrně běžnou praxí. Někdy učitelé tento postup před rodiči obhajují tak, že po přinesení úkolu pětku smažou, a tím vedou děti k zodpovědnosti za plnění povinností. To však nemění nic na tom, že tento pedagogický postup je zcela lichý, a to hned z několika důvodů.

V první řadě se nejedná o efektivní pedagogickou komunikaci, která by podporovala smysluplné učení. Dále, pětka za nedonesený úkol je formou vnější motivace, a tedy nástrojem moci, který nevede k zodpovědnosti za vlastní učení, ale pouze k vynucené poslušnosti. V neposlední řadě dávání pětek za nedonesené úkoly není v souladu s legislativou a školskými dokumenty.

Podíváme-li se na tento přežitek českého školství detailněji z pohledu komunikace, jedná se o 

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Názor

Školství

Komentáře

V tomto okamžiku nejčtenější