„Nepřinesl jsi domácí úkol, dostaneš pětku.“ Jenže tudy by cesta vést neměla

Komentář Heleny Zitkové, lektorky v oblastech pedagogiky, didaktiky a učitelské praxe: Může učitel ve škole ohodnotit známkou něco, co neviděl? Může dát dítěti pětku za nepřinesený domácí úkol?
Kompletní audioverze článků jsou dostupné v rámci klubového předplatného společně s aplikací Deníku N, která umožňuje i offline poslech. Pokud ji ještě nemáte, nainstalujte si ji do svého mobilu.
Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné.
Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.
Na českých základních školách je dávání pětek za nedonesené domácí úkoly zažitou a ještě poměrně běžnou praxí. Někdy učitelé tento postup před rodiči obhajují tak, že po přinesení úkolu pětku smažou, a tím vedou děti k zodpovědnosti za plnění povinností. To však nemění nic na tom, že tento pedagogický postup je zcela lichý, a to hned z několika důvodů.
V první řadě se nejedná o efektivní pedagogickou komunikaci, která by podporovala smysluplné učení. Dále, pětka za nedonesený úkol je formou vnější motivace, a tedy nástrojem moci, který nevede k zodpovědnosti za vlastní učení, ale pouze k vynucené poslušnosti. V neposlední řadě dávání pětek za nedonesené úkoly není v souladu s legislativou a školskými dokumenty.
Podíváme-li se na tento přežitek českého školství detailněji z pohledu komunikace, jedná se o