Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Lídři byznysu čelí stejným výzvám jako velitelé na bitevním poli před tisíci lety, říká autor knihy o obchodních válkách

Americký novinář David Brown. Foto: Steve Noreyko
Americký novinář David Brown. Foto: Steve Noreyko

Stejně jako velké říše v minulosti ani současní giganti světa byznysu tu nebudou věčně, říká David Brown, americký novinář a autor knihy Umění obchodních válek. Na slavné bitvy mezi společnostmi nebo uvnitř firem se dívá optikou legendárního čínského generála Sun-c‘, který žil před více než 2500 lety.

Generálovo dílo Umění války je ve vojenských kruzích ceněno již po tisíciletí, ale v moderní době se stalo také jednou z nejprodávanějších byznysových knih. Podnikání je – stejně jako válka – bojem o přežití. Každý spor ve světě podnikání lze také chápat jako souboj důvtipu, taktiky a zdrojů. Vítězní generálové a úspěšní podnikatelé mají mnoho společných rysů. Odhodlání, vytrvalost a vůdčí schopnosti jsou klíčem k vítězství v reálných i obchodních bitvách.

„Zbraně, trhy i celá společnost podléhají nepřetržité evoluci,“ říká Brown v e-mailovém rozhovoru. „Výzvy, kterým čelí byznysoví lídři, jsou však stále velmi podobné těm, kterým po tisíciletí čelí velitelé na bitevním poli, protože strategičtí lídři jsou především lidé.“

I společnosti, které dnes mají dominantní postavení, se mohou stát zranitelnými, například pokud se nepřizpůsobí měnícím se požadavkům trhu. To se stalo kdysi dominantní videopůjčovně Blockbuster, kterou z pozice krále domácí filmové zábavy sesadil Netflix.

„Největší chybou společnosti Blockbuster byla pýcha: přesvědčení, že jim patří prostor domácího sledování filmů,“ říká Brown. „Můžeme jen spekulovat, kdo by mohl být dalším zabijákem gigantů. Ale pokud je ‚minulost prorokem‘, jedno je jisté: téměř jistě přijde další Netflix moment.“

Brown se obchodním konfliktům věnoval ve stovkách epizod svého populárního podcastu Business Wars (Obchodní války). Kniha, která ve slovenštině vyšla 15. listopadu v nakladatelství Denníku N, je shrnutím jeho několikaleté práce na tomto tématu. Říká, že pokud bude mít příležitost, rád napíše také její pokračování, kde bude mít své místo souboj Tesly s tradičními automobilkami a také Facebook, jehož zakladatel Mark Zuckerberg se chová, jako by se řídil pravidlem Sun-c‘, že „obratný válečník se staví do pozice, která znemožňuje porážku“.

„V praxi to často znamená vyvolat dojem, že porážka se zdá být nemožná,“ říká Brown. „Nedávnou změnu názvu společnosti Facebooku na poněkud velkolepější Meta považuji za jeden z příkladů, jak se situovat do nadživotní velikosti.“

Americký novinář však připomíná, že Sun-c‘ má dobrou radu i pro potenciální vyzyvatele: „Využívejte nepřipravenosti nepřítele, vyrazte nečekanými cestami a útočte na nestřežená místa.“

Od dob Sun-c‘ se změnily nejen zbraně, ale i společnost a ekonomika. Proč jsou myšlenky dávno mrtvého generála relevantní i v 21. století?

Umění války, původní kniha Sun-c‘, je jednou z nejprodávanějších byznysových knih všech dob. Nespočet byznysových lídrů a manažerů se – zejména v posledních letech – k této knize obrací, aby získali nadčasové poznatky o strategii a taktice, protože zatímco zbraně používané v boji se možná změnily, základní principy konkurenčního boje, strategie a taktiky zase až tak ne.

Zbraně, trhy i celá společnost podléhají neustálému vývoji. Výzvy, kterým čelí byznysoví lídři, jsou však stále velmi podobné těm, kterým po tisíciletí čelí velitelé na bitevním poli, protože strategičtí lídři jsou především lidé. Nástroje, které používáme, se možná liší a civilizace jde dál, ale naše instinkty pro přežití jsou hluboce zakořeněné.

Často se považujeme za vyspělejší a moudřejší, než byli naši předkové. Stále se však, ať už v dobrém, či zlém, účastníme bojů o dominanci na trhu a možná ještě častěji o holé přežití. Časy se mění, ale z minulosti se lze poučit. Proto i dnes tak silně rezonuje pravidlo o těch, kteří se nepoučí z historie.

Ne všechny obchodní činnosti jsou válečné hry s nulovým součtem. Kdy má smysl, aby konkurenti naopak spolupracovali a dohodli se například na odvětvových standardech?

Ano, ne všechny podnikatelské snahy jsou hrami s nulovým součtem, to je velmi dobrá poznámka. Jak jsem zdůraznil v Umění obchodních válek, W. Chan Kim a Renee Mauborgne ve své knize Blue Ocean Strategy (Strategie modrého oceánu) přesvědčivě dokládají, že nemusíte uspět jen díky nelítostnému konkurenčnímu boji. Jednou z alternativ je

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Nezařazené

V tomto okamžiku nejčtenější