Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Wes Anderson ve Francouzské depeši studuje sám sebe. Budete ho milovat, nebo nenávidět

Francouzská depeše v USA stanovila postpandemický rekord na tržby v přepočtu na jeden kinosál. Foto: Falcon
Francouzská depeše v USA stanovila postpandemický rekord na tržby v přepočtu na jeden kinosál. Foto: Falcon

Wes Anderson se začátkem jednadvacátého století etabloval jako tvůrce filmů, jejichž nezaměnitelná stylizace strhává pozornost a pasuje rodilého Texasana mezi nejvýraznější americké autorské filmaře. Patří (i přes několik zaškobrtnutí) mezi komerčně nejúspěšnější tvůrce artových filmů dneška. Dokládá to i Francouzská depeše, která v Americe stanovila postpandemický rekord na tržby v přepočtu na jeden kinosál.

Francouzská depeše je povídkovým filmem o samozvaně prestižních novinách, které se po smrti svého majitele, mecenáše a šéfredaktora v jedné osobě chystají skončit. Sledujeme tři (a jeden kratičký) příběhy představující svět, který publicisté a spisovatelé pro své čtenáře tvořili.

Jedna historka vypráví o agresivním násilníkovi a vrahovi, který ve vězení objeví svůj talent pro moderní umění, když na plátno projektuje svou neopětovanou lásku k dozorkyni – a zatímco se jeho duše pokouší pochopit vlastní emoce, zbytek světa chce jeho talent zpeněžit. Druhý příběh sleduje partu studentů, kteří organizují protesty proti místní vládě a revoluční vůdce dělí svůj zájem mezi vznešené cíle a milostný trojúhelník. Třetí povídka ukazuje bláznivou příhodu týkající se únosu syna policejního šéfa. Ten popisuje reportér, jenž původně přišel zrecenzovat kuchyni japonského šéfkuchaře, ale celá situace se absurdně vymkla z rukou.

Pod povrchem

Snímek se odehrává v nespecifikované době vágně odpovídající zhruba polovině dvacátého století, což Andersonovi umožňuje budovat

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Recenze

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější