Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Sběrny loni papír nechtěly, teď dají za kilo čtyři koruny. Nedostatku čelí všichni

Je v zásadě jedno, na jaký druh papíru se ptáte. Chybí skoro všechen. Foto: Petr Polák
Je v zásadě jedno, na jaký druh papíru se ptáte. Chybí skoro všechen. Foto: Petr Polák

Dárek zabalený v hrubé lepenkové krabici pod stromečkem může být letos znakem toho, že si na něm vaši blízcí dali opravdu záležet. Z obyčejného hnědého kartonu se totiž stalo exkluzivní zboží a jeho nedostatek má kulminovat právě okolo největších svátků konzumu. Všeobecný nedostatek papíru bude výrazně znát i v dostupnosti knih nebo na ceně toaletního papíru.

Kompletní audioverze článků jsou dostupné v rámci klubového předplatného společně s aplikací Deníku N, která umožňuje i offline poslech. Pokud ji ještě nemáte, nainstalujte si ji do svého mobilu.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

,,Prázdné krabice? Asi si o ně napíšu Ježíškovi…“

Jeho doménou jsou prvotřídní pálenky, teď ale čím dál častěji spíš řeší, do čeho je vlastně zabalí. „Aktuální situace je opravdu pekelná. Čeká se na vše a není nic. Máme třetí měsíc objednané naše klopové krabice z vlnité lepenky a termín dodání máme koncem ledna, tedy pět měsíců od objednání,“ popisuje lihovarník Martin Žufánek.

Problém je to podle něj veliký, a pokud se situace nezlepší, bude muset improvizovat. „Chybějící kartony budeme řešit nějakými vyrobenými univerzálními, co nejsou rozměrově připravené na naše láhve. Takže se může stát, že v tom láhve budou ‚lítat‘. To se týká hlavně našeho klasického balení do velkoobchodů a nebo do gastra, pro balení na e-shopu použijeme jakoukoliv volnou krabici. Třeba i od banánů,“ dodává odhodlaně Žufánek.

Zacyklený problém

Tak zdánlivě obyčejné věci, jako papír, je najednou zásadní nedostatek. Příčin je hned několik a navzájem se násobí. Potvrzuje to i Martin Hejl, jednatel firmy Thimm specializující se na všechny myslitelné druhy papírových obalů od potravinářství až po elektroniku, léky nebo chemikálie. V oboru je čtvrt století.

„Zažil jsem ledacos. Ale situaci, kdy se cena papíru – tedy materiálu pro výrobu vlnité lepenky – průběžně zvyšuje o desítky procent již déle než dvanáct měsíců, to vidím opravdu poprvé. První zdražení nejfrekventovanějších papírů pro výrobu vlnité lepenky na bázi recyklátu jsme evidovali v srpnu loňského roku. K letošnímu říjnu jejich cena narostla o 70 %, a tím to nekončí. Další zdražení jsou již od výrobců těchto papírů avizována do konce roku,“ nastiňuje strmý vývoj cen Hejl.

Problémy podle něj spustila vlna onemocnění covidu, a to hlavně v prvopočátku, kdy se vše – včetně do té doby fungujících dodávek – doslova zastavilo a nikdo nevěděl, co bude dál. Bylo jasné, že nakupování v kamenných obchodech je na čas mimo hru a podstatná část maloobchodu se překlopí do online nákupů v e-shopech. Ty pak musí zboží do něčeho zabalit tak, aby ho mohly přepravit směrem k nakupujícímu.

To všechno se stalo ve chvíli, kdy se z plastů

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Inflace

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější