Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Poplach nad „znevažující“ symbolikou není slabostí Západu, ale jeho silou

Nešťastné boty od Katy Perry. Odkaz na umění, nebo na kolonialismus? Foto: archiv.
Nešťastné boty od Katy Perry. Odkaz na umění, nebo na kolonialismus? Foto: archiv.

Komentář Ivana Adamoviče: Řada oděvních i jiných firem stahuje pod tlakem veřejného mínění zboží, které byť jen náznakem připomíná parodické zobrazení černocha. Cenzura? Nikoliv, spíše doznání, že tu někdo při navrhování takového zboží neudělal domácí úkol a neprojevil znalost současné kultury a jejích citlivých míst.

Před několika dny proběhla médii zpráva, že jsou z trhu stahovány boty vyrobené pod značkou Katy Perry. Slavná zpěvačka, zakladatelka značky, v loňském roce uvedla na trh v několika barevných provedeních zvláštní boty, které mohou působit ošklivě, ale měly být „poklonou modernímu umění a surrealismu“. Všechny varianty bot měly stejné oči, nos i výrazné rudé rty. Potíž byla s černou variantou. Ta totiž příliš připomínala nechvalně známý symbol „černá huba“ – dříve v americké populární kultuře běžnou karikaturu černocha s přehnaně výraznými červenými rty.

V designu bot skutečně částečně poznáváme vliv Salvadora Dalího, ale i Pabla Picassa. Jeho pojetí kubismu bylo jak známo inspirované africkými domorodými maskami. Určitá linie mířící k obličeji černocha je tedy zřejmá.

Maska sama je karikaturou určitých rysů, ovšem je rozdíl mezi rituálním zvýrazňováním určitých rysů v kultuře přírodního národa a šířením zesměšňujícího obrazu rasy dlouho považované v západní civilizaci za podřadnou.

Tabuizovaná „huba“

Není to žádná výjimka. Nedlouho před tím musela firma Gucci stáhnout svetr s límcem, který připomínal „černou hubu“,

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Komentáře

V tomto okamžiku nejčtenější