Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Školy se znevýhodněnými dětmi dostanou víc peněz od ministerstva. Vzdělanější děti se státu vyplatí i ekonomicky

Debata N: O českém školství. Jana Ustohalová, redaktorka Deníku N, Jan Mušuta, ředitel odboru regionálního školství ministerstva školství, Štěpán Kment z výzkumné agentury PAQ Research, Jana Navrátilová Štoková, terapeutka a školní psycholožka na gymnáziu v Poděbradech. Foto: Gabriel Kuchta, Deník N
Debata N: O českém školství. Jana Ustohalová, redaktorka Deníku N, Jan Mušuta, ředitel odboru regionálního školství ministerstva školství, Štěpán Kment z výzkumné agentury PAQ Research, Jana Navrátilová Štoková, terapeutka a školní psycholožka na gymnáziu v Poděbradech. Foto: Gabriel Kuchta, Deník N

Částkou přes 1,2 miliardy korun podpoří stát v příštích letech školy, které navštěvuje větší počet znevýhodněných žáků. Ve čtvrteční debatě Deníku N to řekl Jan Mušuta, ředitel odboru regionálního školství příslušného ministerstva.

Resort školství bude i nadále podporovat doučování a další socializační aktivity pro žáky, kteří se neúčastnili distanční výuky. Těch je podle České školní inspekce nejméně deset tisíc. Další desetitisíce měly k online výuce problematický přístup, a proto ve vědomostech zaostávají. Vyrovnat rozdíly má jak metodická, tak finanční podpora.

„Ta finanční měla konkrétní podobu rozdělení čtvrt miliardy korun ze státního rozpočtu na měsíce září až prosinec. Všechny školy ale nedostaly stejně. S Českou školní inspekcí jsme identifikovali ty, kde byl vyšší podíl žáků, kteří se nezúčastnili distanční výuky. Těmto školám jsme upravili koeficienty, aby dostaly víc peněz a mohly je vynaložit na dohnání tohoto hendikepu dětí,“ popsal Mušuta.

Dodal, že doučování a další aktivity budou pokračovat minimálně tento a příští školní rok. Na ně chce ministerstvo školám rozdělit další miliardu korun.

Podle Štěpána Kmenta z výzkumné agentury PAQ Research, který s ministerstvem školství spolupracuje, je velkým problémem chudoba rodin. Ta znamená, že děti nemají rovný přístup ke vzdělání. Chudoba se totiž projevuje i tak, že když mladí lidé dokončí základní školu, jsou v situaci, kdy nejsou ekonomicky zajištění a jsou pod silným tlakem rodiny, aby šli pracovat.

„Když se podíváme na nynější situaci, kdy se řada rodin potýká s nedostatkem peněz, protože se podstatné části společnosti zvyšují zálohy na plyn a elektřinu, můžeme se obávat, že

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Školství

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější