Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Jedinečný Viktor Pivovarov: poslední transcendentalista, tichý Moskvan v Praze

Viktor Pivovarov: Dlouhá dlouhá ruka, 1972. Repro: NGP
Viktor Pivovarov: Dlouhá dlouhá ruka, 1972. Repro: NGP

Viktor Pivovarov představuje svou retrospektivní výstavu v době, která speciálně Národní galerii Praha nepřeje: na rozhraní bezvládí a nového, zatím nevyhraněného vedení, po druhém lockdownu, kdy se diváci vracejí jen pomalu. Přesto prezentace jeho celoživotní tvorby ukazuje, jak je tento umělec na rozhraní dvou světů – symbolicky i geograficky – nenápadným drahokamem na zdejší umělecké scéně.

V jeho tvorbě se střetávají světy rozdílných mentalit (ruské a české), příběhy malých a velkých dějin člověka, ale i světy kulturní ve smyslu generačním. Viktor Pivovarov (1937) je představitelem generace, která zřejmě jako poslední věřila v možnosti transcendence umění.

Narodil se v Moskvě, kde v době komunistické totality patřil k okruhu undergroundových umělců, kteří pořádali pro svůj okruh přátel bytové výstavy. Mnozí z těchto umělců po pádu železné opony odjeli na západ a zažili úspěšnou kariéru (například Ilja Kabakov). Pivovarov se v roce 1982 přestěhoval do Prahy; důvodem byla láska – na jedné ze studijních cest do Moskvy si jeho srdce získala

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější