Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Stále jen 16 % ze všech nákupů. Kam až může vyrůst česká e-commerce?

Nakupování na internetu není žádnou novinkou. Vždyť vznik prvního e-commerce projektu datujeme až k roku 1982. Tehdy průkopník z amerického Bostonu začal na internetu prodávat použité počítače. O téměř 40 let později, v roce 2020, nakoupilo podle Českého statistického úřadu na internetu 54 procent Čechů. Z toho vyplývá jediné. Online nakupování je dnes naprosto běžnou součástí života mnoha z nás. Přesto je prostor pro růst internetových prodejů stále obrovský.

K pochopení potenciálu, který online prostor stále ukrývá, stačí jeden údaj. Podle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se nákupy na internetu podílí na celkovém českém maloobchodu z 16 procent. Je tedy zřejmé, že i přes výrazný posun celého segmentu v době pandemie, bude význam obchodů uskutečněných v online světě v následujících letech už jen růst. Z potenciálu e-commerce přitom nemusí profitovat jen internetoví giganti. Naopak nabízí šanci prakticky pro každého.

Že oblast e-commerce v sobě stále skrývá určitý potenciál, ukazuje také neustále rostoucí počet zcela nových e-shopů. “Jen za poslední dva měsíce jsme zaznamenali růst celkového počtu internetových obchodů o 6 procent. Ačkoliv dlouhodobě rosteme o něco rychleji než zbytek trhu, jde nepochybně o velmi slušnou vizitku pro celý segment e-commerce,” říká obchodní ředitel e-shopové platformy Upgates Martin Pech.

Vstup do světa online podnikání stále více láká především provozovatele kamenných prodejen. Založení vlastního e-shopu totiž vidí jako zajímavou příležitost ke zvýšení povědomí o svých produktech či službách. Nemusí přitom nutně ihned cílit na celé internetové publikum. E-shop je totiž efektivním kanálem také pro oslovení lokálních zákazníků.

Online a offline světy se mohou vzájemně doplňovat

Dosud přitom napříč veřejností převažoval názor, že e-shopy budou na tradičním maloobchodním světě spíše parazitovat. Realita posledních let ale ukazuje, že vhodně nastavené propojení kamenné prodejny a online obchodu může být naopak velmi přínosné. Trend sbližování obou světů započaly velké řetězce. “Ještě před několika lety byla ze strany velkých obchodníků cítit určitá nervozita ze složitého balancování mezi online a offline prodejem a minimální vzájemnou konkurenci. Následný vývoj ale ukázal, že tyto kanály mohou existovat v určité symbióze”, uvádí zakladatel Upgates Jan Rataj.

V anglosaském světě je princip vzájemné existence online a offline nakupování znám pod názvem “brick and click”. Po velkých řetězcích,  které své zákazníky naučily objednávat či prohlížet si zboží na webu a následně jej případně osobně vyzkoušet a vyzvednout v kamenné prodejně, oceňují brick and click stále častěji také lokální prodejny. Jde totiž o jednoduchý, levný a efektivní způsob, jak dát o svém podnikání vědět nejen blízkému okolí, ale také celému internetovému publiku.

A to nejen tomu českému. Každý internetový obchod má totiž možnost rozšířit své podnikání také do okolních zemí. Ideálním odrazovým můstkem k zahraniční expanzi je v tomto ohledu díky kulturní jazykové, i geografické blízkosti především Slovensko. Obrovský potenciál ovšem skrývá například Maďarsko, Polsko nebo pobaltské země.

Cesta k vlastnímu e-shopu je jednoduchá

“Založit si vlastní e-shop je dnes otázkou několika minut. Vyspělé e-shopové systémy vám poskytnou solidní základ nejen pro rozjezd ale také následný rozvoj svého internetového podnikání. Nejlepším způsobem, jak se do internetových vod pustit je pronájem e-shopu. Za měsíční poplatek v řádu stokorun získá začínající e-shoper stabilní a udržovaný systém s množstvím začátečnických i pokročilých funkcí,” dodává Martin Pech z Upgates.

Jeho slova dokládají i veřejně dostupná data. Z celkového počtu 40 tisíc českých e-shopů jich kolem dvou třetin funguje právě na bází pronájmu. E-shopové systémy jako Upgates pro internetové podnikatele nabízejí nejlepší poměr ceny a výkonu.

 

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište na editori@denikn.cz.

Inzerce

V tomto okamžiku nejčtenější