Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Druhá kabina na Ještědu jela volně vstříc dolní stanici. Životy lidí v ní zachránila pružinová brzda

Hasiči a záchranáři zasahují při pádu kabiny lanovky na Ještěd, 31. října 2021 v Liberci. Foto: ČTK
Hasiči a záchranáři zasahují při pádu kabiny lanovky na Ještěd, 31. října 2021 v Liberci. Foto: ČTK

Lanová dráha na Ještěd je strmá, její kabina těch 400 výškových metrů překoná za čtyři minuty. V neděli na dráze došlo k tragédii. Jedna ze dvou kabin se zřítila. Druhá se vydala volnou jízdou vstříc betonové dolní stanici. Pohotové použití nouzové brzdy čtrnáct lidí v ní zachránilo, popisuje drama bývalý přednosta lanovky.

Snímky z tragické havárie lanovky na Ještěd musely zasáhnout každého, kdo kdy kabinou na vrchol nad Libercem jel – nebo kdo mával jedoucím lanovkám, ať v létě, nebo v zimě, například z osvětlené noční sjezdovky F10 přímo pod lany. Lanovku znali i pamětníci, však desítky let vozila návštěvníky na „starý“ Ještěd, než v 60. letech vyhořel.

Na snímcích z havárie lanovky je dobře vidět, že obě kabiny – zřícená, v jejíchž troskách zahynul průvodčí, i ta druhá s cestujícími – byly na místech, kde by za normálních okolností současně být nemohly.

Lanovka byla totiž konstruovaná tak, že každá kabina měla vlastní nosné lano, po němž jezdila jako po kolejnici, a dále společné lano tažné: tím byly obě kabiny spojeny. Když jedna jela nahoru, druhá proti ní jela dolů.

Torzo havarované kabiny zůstalo ležet poblíž podpěry (dráha má od rekonstrukce v 70. letech jen jednu), která se nachází přibližně ve středu dráhy. Druhá kabina zůstala na nosném laně pár desítek metrů od dolní stanice lanovky.

Obě možná vysvětlení, jak se to mohlo stát, nasvědčují velkému dramatu. První: 22,4 milimetru silné tažné lano prasklo

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější