Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Začínal s nákupy na německém eBay. Slovenský podnikatel popisuje, jak potichu vybudoval nového jednorožce

Slovenskému podnikateli Dominiku Brichtovi pomohla v začátcích i dobrá znalost němčiny. Foto: BBG
Slovenskému podnikateli Dominiku Brichtovi pomohla v začátcích i dobrá znalost němčiny. Foto: BBG

Aby se ze startupu stal jednorožec, tedy společnost s více než miliardovou hodnotou, je zapotřebí vytrvalost a dobré načasování, říká Dominik Brichta, spoluzakladatel společnosti Berlin Brands Group (BBG). Ta zmíněnou hranici překonala poté, co do více než desetileté firmy vstoupil významný globální investor. Slovensko-německému BBG pomohla pandemie, která naučila mnoho nových lidí nakupovat online.

BBG dosáhla magické hranice v podstatě nenápadně, přestože prodává výrobky určené koncovým spotřebitelům, jako jsou audio zařízení nebo kuchyňské spotřebiče. Ne však pod svým jménem, ale pod jednou z mnoha vlastních značek. Buď je nakupuje na trhu, nebo je vytváří od základu podle analýzy toho, co spotřebitelé od daného výrobku očekávají.

Brichta to přirovnává k tomu, jak fungují některé společnosti ve světě módy, například Zara. Sledují aktuální kolekce velkých značek a za několik měsíců je dohánějí podobnými, ale mnohem levnějšími modely. BBG dělá totéž, ale v jiných kategoriích výrobků a k prodeji využívá vlastní internetové obchody.

„Když člověk vidí výrobek od značky, kterou nezná, ale zároveň je hezký, atraktivní a stojí méně než polovinu ceny běžné značky, nechá se přesvědčit a koupí si ho,“ říká 32letý Brichta v rozhovoru s Deníkem N.

Dodává, že během pandemie „e-commerce dostala obrovský impulz. Ti, kteří na to byli připraveni – měli správné produkty, dobré umístění a infrastrukturu – dokázali během jednoho roku vyrůst způsobem, který by normálně trval tři až čtyři roky“.

Společnost BBG v průběhu let vybudovala platformu elektronického obchodu, která provozuje více než 100 internetových obchodů ve 28 zemích. Má více než 3000 vlastních produktů a je jedním z největších prodejců na Amazonu v Evropě.

Společnost se liší od ostatních začínajících firem tím, že po mnoho let rostla organicky. Založili ji slovenští studenti, kteří se později spojili s německým obchodním partnerem. Svou expanzi dlouho financovala ze zisku, nikoli z peněz investorů. Firma nyní využije injekci od prestižního fondu Bain Capital, který před týdnem koupil menšinový podíl v BBG za 700 milionů dolarů, na nákup dalších značek a posílení své logistické sítě.

„Po letech se mi podařilo spojit dvě věci, které mě baví nejvíc: být investorem a podnikatelem v oblasti elektronického obchodu zároveň,“ říká Dominik Brichta. „Dokud tato příležitost existuje, vidím v ní velký potenciál pro svůj další osobní rozvoj. Již nyní se zabýváme společnostmi s obratem v řádu desítek milionů eur.“

Jak dlouhá byla cesta k tomu, aby se BBG stala jednorožcem?

Pocházím z rodiny, kde jsou všichni právníci, a právo mě vždycky bavilo. V dětství jsem se naučil německy docela dobře, protože jsem každý den jezdil vlakem do Rakouska na střední školu a následně jsem ve Vídni vystudoval práva.

V tom vlaku jsme byli

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější