Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Most! je o hledání štěstí v takové díře. Korektnost je prostě blbost, říká scenárista

Most!, seriál ČT natáčený v režii Jana Prušinovského podle scénáře Petra Kolečka. Foto: Michaela Buchtová, Česká televize
Most!, seriál ČT natáčený v režii Jana Prušinovského podle scénáře Petra Kolečka. Foto: Michaela Buchtová, Česká televize

Scenárista seriálového fenoménu Most! Petr Kolečko hovoří otevřeně o tom, proč má problém s takzvanou politickou korektností, i o tom, zda se nebojí jít do Severky.

Zatímco v Česku experti i politici marně přemítají, jak sjednotit sociálně i hodnotově rozdělenou zemi, vtrhl do veřejného prostoru Luďan z Mostu!, kterému se to povedlo jako v poslední době málokomu.

Samotný seriál, který každý týden sleduje kolem milionu a půl diváků, vstupuje na nejcitlivější území české společnosti, s nadsázkou vykresluje sociální frustraci i soužití „bílých“ a Romů. Přestože mnozí čeští Romové se ohrazují proti stereotypům, kterým se scénář seriálu nevyhýbá, asi nejkladnějším hrdinou je právě Rom. A to v českém mainstreamu opravdu není běžné. Radnice Mostu dokonce Českou televizi požádala, aby slogan „Dycky Most!“ mohla využívat k propagačním účelům města.

Proč zrovna město Most?

S producentem České televize Michalem Reitlerem jsme se před časem domluvili, že uděláme trochu ostřejší seriál, a úplně původní nápad bylo soužití bratra s transsexuálem. Měli jsme to vymyšlené jako komorní sitcom, dlouho jsme s tím ale nebyli spokojení. Pak jsem přišel s motivem hospody Severka, kam jsem chodil se svým tchánem na pivo, a tak nás napadlo, jestli to celé neprohnat Mostem.

Je to tedy reálný Most, co v seriálu zobrazujete, včetně postav?

Je to velmi volně inspirované reálnými lidmi. Například teta mojí tehdejší ženy měla německého manžela, to se odrazilo v postavě Ilony (panovačná bývalá manželka hlavní postavy Luďana – pozn. red.). Ta skutečná teta je charakterově o dost víc v pohodě, ale jsou tam volné inspirace. Ze Severky znám i předlohu postavy Franty, Václava, párkrát jsem s ním byl na pivu, oblíbil jsem si ho.

Foto: Michaela Buchtová, Česká televize

Na Frantovi stojí jeden z hlavních motivů seriálu. Do Severky jako jediný Rom smí, ale musí „držet úhel“, aby na něj nebylo vidět. Je to obrázek každodenního českého rasismu?

To mě hodně inspirovalo. Chlapi v hospodě pořád nadávali na „černý špíny“, ale zároveň

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

seriál Most!

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější