Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Problémy automobilek nekončí za zdmi jejich areálů. V ohrožení jsou dodavatelé zaměstnávající stovky tisíc lidí

Automobilka Škoda Auto kvůli narušeným dodavatelským řetězcům musela přerušovat výrobu. Foto: Adobe Stock
Automobilka Škoda Auto kvůli narušeným dodavatelským řetězcům musela přerušovat výrobu. Foto: Adobe Stock

Zástupci vlády, zaměstnavatelů a odborů se na setkání tripartity domluvili na opětovném spuštění programu Antivirus pro český automobilový průmysl. Ten trápí nedostatek čipů, firmy proto pozastavují svoji výrobu. Situace dopadá ale i na jeho subdodavatele, kteří se už nyní pohybovali na hraně ziskovosti.

Program Antivirus původně vznikl v reakci na koronavirovou pandemii, teď ho chce vláda zacílit na automobilový průmysl. Podle jednání tripartity by stát mohl proplácet firmám 60 procent mzdy do 29 tisíc korun na zaměstnance, pro které dočasně nemají práci. Podle ministerstva práce a sociálních věcí dosáhnou měsíční náklady na 440 milionů až 1,7 miliardy korun.

Nejvíce se v současnosti hovoří o samotných automobilkách, Škoda Auto totiž oznámila další dvoutýdenní uzavření v podstatě všech výrobních linek. Dělníci se podle vedení musejí zaměřit na deset tisíc vozů, které stojí rozpracované na odstavných plochách. Zaměstnanci zůstanou doma za osmdesát procent mzdy.

Větším problémem ale podle hlasů z automobilového průmyslu může být situace tuzemských subdodavatelů. Řada z nich je totiž na automobilkách přímo závislá, v kombinaci s pokračující nejistotou pak firmy začínají hovořit o složitém období.

„Menší firmy stoprocentně

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Automobily

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější