Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Netflix narazil s jihokorejskou Hrou na oliheň na jackpot. Temná kritika kapitalismu nabízí vše, co má publikum rádo

Hra, která se brzy promění v zápas o život. Foto: Netflix

Svět má nový popkulturní fenomén – jihokorejský seriál vytvořený na objednávku Netflixu Hra na oliheň strhnul diváky všude na světě. V mnoha zemích, včetně Česka, se devítidílná série rychle vyšvihla na první místo sledovanosti v katalogu streamovacího giganta a sociální sítě zaplavili nadšení fanoušci, kteří se nadchli pro tuto černou alegorii kapitalistického světa.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Hra na oliheň je další variací „Battle Royale“ formátu, pojmenovaného po kultovním japonském thrilleru z přelomu století, v němž je skupina středoškolských studentů donucena k boji na život a na smrt nikoliv zlým únoscem, ale samotným dystopickým společenským systémem. V západním světě jsou nejznámějším užitím tohoto motivu knižní a filmová série Hunger Games či hororová franšíza Očista. Historicky pak lze dělat spojnice s vlivnou americkou novinovou povídkou Nejnebezpečnější hra z roku 1924. Jde vskutku o vděčný koncept, v jehož jádru spočívá alegorická kritika kapitalismu: skupina neprivilegovaných obyvatel je nucena roztrhat se navzájem na kusy pro potěchu elit, které vše sledují v bezpečí zpovzdálí, mnohdy doslova se sklenkou šampaňského v ruce.

Nejde o subžánr známý svou jemností, nabízené podobenství je mnohdy záměrně hnáno ad absurdum a nabírá podoby černé komedie. Nejinak je tomu ve Hře na oliheň, kde vidíme na čtyři stovky nešťastníků, především však nezodpovědného rozvedeného otce ztvárněného Leem Jung-jaem. Je jim nabídnuta možnost, aby se nechali v bezvědomí zavézt na určené místo a utkat se v blíže nespecifikovaných hrách o blíže nespecifikovanou odměnu. Až na místě zjišťují, že

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Východní Asie

Kultura