Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Do Prahy se po desítkách let vrátila Slovenská strela. Jízda v unikátním historickém vozu současníka překvapí

Slovenská strela letos slaví 85. narozeniny. Poprvé se od renovace podívala do Prahy, dlouhodobě se ale nachází v Kopřivnici. Foto: Michal Tomeš, Deník N
Slovenská strela letos slaví 85. narozeniny. Poprvé se od renovace podívala do Prahy, dlouhodobě se ale nachází v Kopřivnici. Foto: Michal Tomeš, Deník N

Po tříleté rekonstrukci se Slovenská strela, vlak z třicátých let minulého století, objevila na hlavním nádraží v Praze. Zastavila se zde cestou do železničního muzea v Lužné u Rakovníka, kde se zúčastní víkendového programu. Vlak, který téměř šedesát let chátral, je v současnosti národní kulturní památkou.

Ačkoliv mu nikdo neřekne jinak než Slovenská strela, oficiální označení je „Motorový vůz M 290.0“. Na československé železnici se poprvé objevil již před 85 lety, kdy sloužil k rychlé přepravě napříč tehdejší republikou.

„Samotná rekonstrukce trvala přes dva roky, dalšího půl roku ale trvaly zkušební jízdy,“ vysvětluje na pražském hlavním nádraží Jiří Střecha, znalec historických železničních vozidel a garant restaurace Slovenské strely. V průběhu zkušebních jízd se ladily brzdy i pohon, tedy motor a přenosová soustava.

Jiří Střecha, garant renovace Slovenské strely. Foto: Michal Tomeš, Deník N

Také tyto klíčové komponenty zůstaly ve vlaku původní. Pohonnou jednotku tvoří benzinové šestiválce Tatra o výkonu 121 kW, díky kterým se vlak v dobách své největší slávy rozjel až na 130 kilometrů za hodinu. Součástí pohonné jednotky je také elektromotor, který vlaku pomáhá při rozjezdech.

Právě elektromechanický přenos výkonu byl patentem vsetínského konstruktéra Josefa Sousedíka. Unikátní řešení ale bylo zároveň jednou z největších výzev opravy vozu, který ještě donedávna chátral.

Slovenskou strelu vyhlíželi novináři i fanoušci dopravy. Na první nástupiště vlak dorazil pouze asi s 25minutovým zpožděním. Odpoledne poté pokračoval do muzea v Lužné u Rakovníka. Foto: Michal Tomeš, Deník N

„V průběhu celé rekonstrukce jsem zůstával optimistický, ale právě u Sousedíkova systému jsem měl obavy, jak se ho podaří zrekonstruovat. Už nikdy totiž nebyl použit a naživu nebyl nikdo, kdo by ho z konstrukční stránky znal,“ vysvětluje Střecha.

Při renovaci tedy byla využita zachovaná schémata, veškerý postup rozebírání systému se zároveň musel podrobně popisovat tak, aby bylo možné zrestaurované části dát znovu dohromady.

Sousedíkův systém měl přitom ve své době velký potenciál. Použit měl být v následníkovi Slovenské strely, třívozové soupravě, která byla rovněž určená pro dálkové trasy. K jejímu uvedení do provozu ale nakonec nedošlo, výrobu utnuly události roku 1948 a chystaný vlak byl stejně jako druhý exemplář Slovenské strely sešrotovaný.

Důvodem byla změna orientace českého průmyslu, který musel nechat prostor

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Slovensko

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější