Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Neonový svit umělecké mysli: Michal Škapa

Michal Škapa. Foto: František Ortmann
Michal Škapa. Foto: František Ortmann

Signal Festival se odehrává v ulicích Prahy. Je proto logické, že je v něm zastoupen i tvůrce, jehož kořeny vyrůstají právě z pouliční estetiky i tvorby – z graffiti. Michal Škapa alias Tron je příkladem umělce, kterého by možná před lety mnozí ne neprávem označili za „sprejera“. Ačkoli pochází z rodiny žijící kulturou a jeho matka přednášela na FAMU, jako chlapec se nejraději toulal po ulicích a nasával odvrácenou tvář města.

Jako mnozí další pouliční umělci se však posunul z ulice do ateliéru a čím dál častěji také do galerií, přičemž tou domovskou se mu stala Trafo Gallery. Již v roce 2010 se ale podílel i na českém pavilonu EXPO v Šanghaji, vystavuje v DOXu, v GASK, před třemi lety dokonce umělecky „obsadil“ pražskou Vilu Pellé. Tempo jeho tvorby je totiž zběsilé, stejně jako snadnost, s jakou přechází od jedné formy k druhé.

Jedna výrazná linie Škapovy tvorby využívá funkční neonové trubice. V roce 2015 kruhový neon použil pouze jako ozvláštnění malovaného obrazu. Od toho pak už byl jen krůček ke spolupráci se Signalem.

„Začal jsem se o neony zajímat hlouběji,“ vzpomíná. „První samostatný objekt z neonových trubic vznikl právě pro Signal festival v roce 2017. Objekt nazvaný Zjevení jsme umístili na zahradu v Atriu na Žižkově, což je odsvěcená barokní kaple otevřená uměleckým instalacím a akcím. Na gymnázium jsem chodil na Žižkov, tak jsem měl k tomu místu vztah. Byla to postava v lehce nadživotní velikosti sestavená ze tří vrstev – silueta těla, krevní řečiště a kostra. Nad hlavou měla svatozář. Celé to odkazovalo k historii toho místa, protože tu kdysi býval rozsáhlý hřbitov.“

Neonový muž

Spolupráce s festivalem ho inspirovala k tomu, aby se neonům začal věnovat systematicky. Už je nepoužíval jako doplněk obrazu, ale začal vytvářet samostatné neonové objekty – skulptury či vrstvy neonových trubic na plexisklu.

Pokud to bylo možné, nikdy neopomenul vztáhnout dílo k místu, kde je vystaveno. Vedla ho k tomu pouliční citlivost z dob, kdy jako školák prolézal dvorky i podzemní tunely. Dodnes vzpomíná na výpravy pod bývalý Stalinův pomník či prolézání Rudolfovou štolou od nábřeží až do parku Stromovka.

Zatím největší plošnou neonovou realizací Michala Škapy byl

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Signal Festival

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější