Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Letošní Designblok přináší méně komerčních prezentací a více umění

Kolekce Liběny Rochové věnovaná Moravské galerii. Foto: Johanka Pošová
Kolekce Liběny Rochové věnovaná Moravské galerii. Foto: Johanka Pošová

V bývalém konventu Gabriel Loci, v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze a dalších prostorách dnes začíná třiadvacátý Designblok. Největší středoevropská přehlídka designu, která letos nabízí přes dvě stě instalací, potrvá do neděle 10. října. Organizátoři tentokrát jako zastřešující motiv zvolili Štěstí, většina expozic se ale vztahuje i k dalším tématům – především k udržitelnosti, DIY a tradici. Na co se jít podívat? A co přehlídka vypovídá o úrovni současného českého designu?

Žádné okázalé expozice pracující s virtuální realitou nebo laserovou show, žádné nádobí, které si koupíte i v supermarketu. Co loni na Designbloku vypadalo jako provizorní krizové řešení, se v době pandemie zřejmě stalo normou – s nejistou dobou přicházejí i v designu skromnost, minimalismus a důraz na životní prostředí. V nových kolekcích předmětů napříč obory je cítit odklon od bezhlavého následování světových trendů a naopak přihlášení se k české tradici (a místy až folkloru).

Tu v celé své ryzosti představuje výstava Masters v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, která je takovou pomyslnou encyklopedií českého designu v kostce. Její jednotlivé kapitoly se věnují ikonickým

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Design

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější