Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Studenti brněnské Masarykovy univerzity ovládli s projektem výuky mediální gramotnosti Cenu Karla Velikého

Byla jsem v šoku, protože jsme neočekávali, že by se něco takového mohlo povést, řekla Deníku N zakladatelka a předsedkyně spolku Fakescape Tereza Kráčmarová po zisku Ceny Karla Velikého. Foto: Fakescape
Byla jsem v šoku, protože jsme neočekávali, že by se něco takového mohlo povést, řekla Deníku N zakladatelka a předsedkyně spolku Fakescape Tereza Kráčmarová po zisku Ceny Karla Velikého. Foto: Fakescape

Spolek Fakescape vedený studenty Masarykovy univerzity v Brně zvítězil v prestižní Ceně Karla Velikého pro mladé Evropany. Čeští zástupci získali první místo v soutěži poprvé v historii, když porotu oslovili svým programem výuky mediální gramotnosti a kritického myšlení. „Cena je obrovským povzbuzením do další činnosti. Ukazuje, že se nám v Brně podařilo vytvořit opravdu ojedinělou iniciativu,“ řekl mentor projektu a politolog Miloš Gregor.

Ocenění už od roku 2008 každoročně udělují Evropský parlament a Nadace pro Mezinárodní cenu Karla Velikého v Cáchách za projekty, za nimiž stojí mladí lidé a které pomáhají k rozvoji Evropy. Až do čtvrtečního odpoledne nikdy v konkurenci týmů ze všech států Evropské unie nezvítězili čeští zástupci.

Ovládnout soutěž se podařilo až letos studentskému spolku Fakescape z Masarykovy univerzity v Brně, který se zaměřuje na výuku mediální gramotnosti a kritického myšlení pro žáky druhého stupně základních škol a studenty středních škol. Lektoři se snaží hravou formou vštípit mladým lidem základy pro filtrování dezinformačních zpráv, které s nástupem internetu a sociálních sítí získaly větší prostor pro své šíření.

„Byla jsem v šoku, protože jsme neočekávali, že by se něco takového mohlo povést v celoevropské konkurenci. Už jsme si říkali, že jsme stále ve všem druzí,“ sdělila Deníku N své dojmy z předávání ocenění v Cáchách zakladatelka a předsedkyně spolku Fakescape Tereza Kráčmarová. K tomu, aby ocenila českou výuku mediální gramotnosti prvním místem, podle ní porotu vedla aktuálnost problému. „Téma získalo dle porotců s pandemií na důležitosti, ale ještě jsme nedostali podrobnější zpětnou vazbu,“ řekla Kráčmarová.

„Velký přínos má pro nás cena určitě z hlediska zviditelnění se v širším publiku nejen v České republice, ale i v evropském prostředí. Zároveň nás výhra ujišťuje v tom, že všechno naše úsilí má cenu a motivuje nás k pokračování v práci,“ ohodnotila význam ocenění v Cáchách členka výkonné rady spolku Fakescape Johana Ješátková.

Spolu s vítězstvím získali tvůrci i finanční odměnu ve výši 7,5 tisíce eur, v přepočtu asi 190 tisíc korun. „Musíme se ještě rozhodnout, do čeho peníze investujeme. Máme poměrně mnoho nápadů na rozvoj,“ podotkla Kráčmarová.

Evropské potírání dezinformací

Zvýšení mediální gramotnosti je jednou z velkých výzev pro Evropskou unii. „Podle mě projekt přesně reaguje na výzvy a problémy spojené s digitální dobou, která nezná hranice. Vždy, když mluvím o evropském úsilí v potírání dezinformací, zmiňuji mix legislativních a nelegislativních kroků, které budou chránit svobodu slova, schopnost reagovat na zahraniční vměšování a vlivové operace z cizích zemí, ale také zdůrazňuji právě důležitost mediální výchovy,“ uvedla pro Deník N místopředsedkyně Evropské komise a komisařka pro hodnoty a transparentnost Věra Jourová.

„Je podstatné nejen u mladých lidí budování jakési otužilosti, která vychází z kritického myšlení. Myslím, že na vítězném projektu Fakescape je úžasná jeho praktičnost a využitelnost,“ dodala Jourová.

Soutěže se účastní za každou zemi vždy jen vítěz národního kola, v němž představují své projekty lidé ve věku od šestnácti do třiceti let. „Museli jsme vyplňovat obsáhlý formulář o tom, co děláme, v čem je naše snažení unikátní a jaký máme dosah,“ přiblížila formální náležitosti cesty za vítězstvím Kráčmarová.

Mezinárodní ohlas může projektu Fakescape otevřít nové možnosti financování a spolupráce. „Tento úspěch můžeme využít při žádostech o různé granty, které jsou pro naše fungování velice důležité. Umožňuje nám to také navazovat nové spolupráce, jež mohou být i mezinárodního charakteru,“ uvedla Ješátková.

Zakladatelka a předsedkyně spolku Fakescape Tereza Kráčmarová převzala v Cáchách jako první Češka Cenu Karla Velikého pro mladé Evropany. Foto: Fakescape

Mediální gramotnost hravou formou

Studentský spolek Fakescape vznikl v roce 2018 v prostředí Fakulty sociálních studií za účelem mediálního vzdělávání mladších lidí a boje proti dezinformacím. Odbornou záštitu převzali Miloš Gregor a Petra Mlejnková z katedry politologie.

„Fakescape vzniklo jako dvojče projektu Zvol si info. Základním cílem bylo učit mediální gramotnost hravou formou. Právě ta může pomoci získat zájem i mladších studentů a žáků,“ řekl Gregor. Fakescape pořádá na druhém stupni základních škol a na středních školách vzdělávací jednohodinové i dvouhodinové specializované workshopy s následnou diskusí, kde se studenti naučí odlišovat důvěryhodné zprávy od fake news.

Pro absolventy z řad středoškoláků a pro pedagogy má spolek osmihodinový vzdělávací program. Pořádá také teambuildingové akce pro firmy a instituce.

Lektoři připravili i online hru s názvem Co víš-19 a díky úspěšné crowdfundingové kampani chystají vydání vzdělávací karetní hry z prostředí médií s názvem NEKRM KACHNU!.

Kurzy už prošlo téměř 15 tisíc studentů z přibližně 200 škol a 11 zemí. „Náš tým asi třiceti lidí působí na území České republiky a Slovenska, v Polsku jsme poskytli licenci tamější verzi webu Demagog. V ostatních zemích jsme předváděli mediální výchovu na základě pozvání, například do švédských škol jsme cestovali na základě pozvání ambasády,“ popsala Kráčmarová.

Základním cílem bylo učit mediální gramotnost hravou formou. Foto: Fakescape

Dalším krokem oslovení seniorů

Sociální sítě a programy zaměřené na mediální gramotnost dosud oslovovaly převážně skupinu lidí do třiceti let. Úspěšní tvůrci herního vzdělávání ze spolku Fakescape se rozhodli rozšířit v budoucnu svou výuku i na další části společnosti.

„Rádi bychom se více věnovali seniorům. Začali jsme spolupracovat s organizací Elpida pro seniory, která nám umožnila vyzkoušet si hru s únikovými prvky na seniorské skupině a upravit ji pro ni,“ sdělila Ješátková, jež má ve spolku na starost mimo jiné nábor nových studentů.

Pod jejím vedením vznikl nový internetový obchod s nabídkou reklamních předmětů. „Chceme pro příznivce v blízké době nově vytvářet pravidelné newslettery, ve kterých bychom pravidelně informovali o novinkách z oboru mediální výchovy, výzkumu dezinformací, kybernetické bezpečnosti, ale třeba také o zajímavých akcích,“ dodala Ješátková k plánům budoucího rozvoje v oblasti propagace.

Aktuální úspěch zvýší i reputaci Česka v zahraničí. „Jsem vždy pyšná, když v celoevropské konkurenci vyhraje nějaký český projekt. V rámci jiného projektu vznikla takzvaná European Digital Media Observatory. Jedná se o síť center pro digitální média, která má za cíl přispět v boji proti dezinformacím v celé Evropě. Česko uspělo se svým projektem a jedno z center bude právě u nás,“ řekla Jourová.

Česko se podle ní dostává do evropského povědomí jako země, která je v této oblasti aktivní a inovativní.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište na editori@denikn.cz.

Dezinformace

Evropská unie

Školství

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější