Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Úředníci nemohou očekávat, že jejich práce bude ceněna jako ta lékařů nebo učitelů, říká první „superúředník“ Postránecký

Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Doby z Rakousko-Uherska nebo první republiky, kdy úředníci byli váženým stavem a mohli si dát i na náhrobek, že byli úředníky, jsou dávno pryč, říká Josef Postránecký. Od roku 2015 zastával roli vůbec prvního „superúředníka“ české státní správy, dnes působí na ministerstvu vnitra jako státní tajemník. Jak hodnotí zákon o státní službě a jak reaguje na kritiku, že politickým zásahům do státního aparátu dostatečně neoponoval? „Od počátku jsem s kritickým pohledem počítal a věděl jsem, že mě budou kritizovat za špatnou podobu zákona, byť jsem u něj nebyl,“ popisuje situaci bývalý náměstek ministra vnitra pro státní službu.

Co se 1. ledna 2015 se zákonem o státní službě v každodenní praxi změnilo?

Máme za sebou více než šestiletou zkušenost, která se mimochodem promítala i do postupných novelizací zákona. Nicméně z hlediska fungování státní služby a státní správy je třeba říct, že to postupné naplňování směřovalo ke zvýšení kvality a efektivnosti výkonu státní správy, zákon měl státní správu více profesionalizovat, stabilizovat a jedním z často diskutovaných cílů je i její depolitizace. Vždy jsem zdůrazňoval a budu zdůrazňovat tyto vrcholné cíle, které se postupně naplňují. Některé třeba více a rychleji, některé pomaleji, ale zkušenosti z jiných zemí, které za sebou mají už desítky let státní služby, ukazují, že často to je nejen běh na dlouhou trať, ale vlastně trvalý proces.

Které z cílů se podle vás podařilo naplnit?

V každém případě dochází ke zvýšení profesionalizace i stabilizace. Úředníci jsou povinni plnit řadu povinností, které jsou pro ně nové, musejí mít příslušné úřednické zkoušky, procházejí pravidelným služebním hodnocením, které má poukázat nejen na to, co dělají dobře a co se třeba pak promítne i do jejich odměňování pozitivním směrem, ale také na nedostatky v jejich práci. A hledat cesty k jejich zlepšení.

Často se zmiňuje, že zákon stabilizaci trochu přehnal a zaručuje úředníkům jisté pevné místo v pozicích, ve kterých přešli pod státní službu anebo pokud se na tyto pozice nově dostali. Třeba služební hodnocení, kárné řízení nebo systemizace ukazují, že i stabilizace má určité meze. Na druhé straně je to jeden z mnoha předpokladů pro zvýšení kvality veřejné správy, protože plnění často velmi složitých úkolů vyžaduje i dlouholeté zkušenosti jak u vedoucích, tak řadových zaměstnanců. Mají-li jistotu, pracují-li dobře, že na daném místě budou moci působit, nepochybně se to promítá i do kvalitnější práce a lepšího plnění úkolů.

Depolitizace je cíl, který všichni musejí mít na paměti trvale. Jestli někdo předpokládal, že zavedeme

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

Státní správa

Česko, Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější