Deník N

Zajdeme na drink, slečno? píšou řidiči taxislužby klientkám. Jsou to výjimky, říká šéf pro Česko a Slovensko

Taxi aplikace (ilustrační foto). Foto: Pixabay
Taxi aplikace (ilustrační foto). Foto: Pixabay
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Kritice, že má mezeru v ochraně osobních údajů, čelí služba Taxify především na Slovensku. V Česku se nedávno systém změnil a řidiči už telefonují přes anonymní bránu. Ještě donedávna ale čísla klientů také viděli. Řada zákaznic si stěžuje, že jim šoféři posílají soukromé zprávy.

Je to jeden z příběhů, jak dobu usnadněnou řadou nových technologií provázejí i stinné stránky – a týká se hlavně žen. Sednete si večer do taxíku, dojedete domů. Než se osprchujete, svítí na mobilu esemeska z cizího čísla. Řidič vám píše, že vám to slušelo a jestli s ním nezajdete na drink. Nebo toho napíše i víc.

Služba Taxify, přes kterou si pomocí mobilní aplikace lze objednat dopravu, totiž umožňuje, aby šoféři a zákazníci (respektive zákaznice, žen se nevyžádané zprávy týkají častěji, pozn. red.) vzájemně viděli své telefonní číslo. Donedávna to tak fungovalo i v České republice a dosud takový systém mají na Slovensku.

Rozměr problému je přitom dvojí: jednak jde o otázku, zda je taková praxe v souladu s principy ochrany osobních údajů. A zadruhé to klientky obtěžuje.

Taxify je dopravní síť, která vznikla před čtyřmi lety v Estonsku. Firma provozuje mobilní aplikaci, přes kterou si zákazník může objednat taxi. Na svých webových stránkách firma uvádí, že působí například v Austrálii, Ázerbájdžánu, Finsku, Francii, Iráku, Gruzii, Polsku či Rakousku.

Na fenomén upozornila na Facebooku novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová ze slovenského deníku SME. Zhruba před týdnem ji kontaktoval muž, který ji předtím vezl autem právě skrze aplikaci Taxify. Při jedné z dalších jízd se proto

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější