Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Festival japonského filmu a kultury Eigasai se po odmlce vrací s tématem Na hraně

Eisá – Ryūkyūkoku Matsuri Daiko – okinawské bubnování lidových slavností
Eisá – Ryūkyūkoku Matsuri Daiko – okinawské bubnování lidových slavností

Letošní filmový festival Eigasai, který je tradičně pořádaný Česko-japonskou společností ve spolupráci s kinem Lucerna a Japonským velvyslanectvím v Praze, poznamenala pandemie stejně jako mnoho dalších festivalů a kulturních událostí. 14. ročník s titulem Na hraně se koná ve zkráceném termínu a netradičních podzimních datech od 24. do 26. září.

Motto letošního ročníku odkazuje k hraniční situaci, kterou si celý svět prošel. Program představí tři snímky ze současné japonské kinematografie, které reflektují různé hraniční životní situace či dystopie, z nichž se v okamžiku může stát realita. Cílem však není diváky výběrem filmů uvést do většího zmaru, ale ukázat, že i z oné pomyslné hrany je cesta ven.

Festival zahájí film Randen (2019), který diváky zavede na hranu mezi sny a realitu na pomezí mezi Kjótem a horami, kam jezdí malá půvabná lokálka. Kolem ní se odehrávají tři paralelní milostné příběhy a nadpřirozené úkazy. Film režiséra, herce a profesora na Kjótské filmové akademii Takudži Suzukiho byl natočen i za pomoci jeho studentů a obyvatel žijících v blízkosti malebných kjótských vlakových stanic.

Sobotní odpoledne bude patřit divadelnímu vystoupení Divadla kjógen a bubenické show Eisá. Herci Divadla kjógen umožní i pohlédnout do zákulisí tradičního žánru v Japonsku i ČR. Nejčastěji uváděná hra Hlemýžď nenechá divákovu bránici v klidu a okinawští bubeníci Eisá roztančí a rozhýbou pódium velkého sálu Lucerny.

Eisá – Ryūkyūkoku Matsuri Daiko – okinawské bubnování lidových slavností

Sobotní večer rozzáří velké plátno Lucerny dystopický film o vizi Japonska v roce 2028 složený z několika krátkých filmů Deset let (Ten Years, 2018), který produkoval Hirokazu Kore-eda jako sequel k úspěšné filmové dystopii o vizi Hongkongu. Režie omnibusu se ujalo pět mladých tvůrců a každý z nich pojal svou vizi svým prizmatem. Čie Hajakawa se zaměřila v Plánu 75 na populaci důchodců a téma eutanazie, Júsuke Kinošita ve Spolku uličníků sleduje skupinu neposlušných žáků, jimž je implementováno digitální ovládací zařízení. Režisérka Megumi Cuno řeší v epizodě Data téma digitálního dědictví a ochrany soukromí, Akijo Fudžimura ve snímku Vzduch tam není vidět exponuje téma ekologické jaderné havárie a režisér Kei Išikawa v poslední epizodě zpracoval téma povinné vojenské služby. Japonsko za deset let je vize sice temná, ale na své hraně nachází i východiska.

Závěr festivalu se vrátí ke vztahovému tématu ve filmu Tokijští milenci (The Modern Lovers, 2019), který režíroval nezávislý tvůrce Atsuro Šimojaširo. Tokijští milenci jsou třicátníci, kteří se po mnoha letech opět setkají, byť každý z nich už dávno žije s jiným partnerem, a znovu mezi nimi vzniká vášnivá romance. Jejich příběh se odehrává za hranou utajení jejich manželských svazků, na hraně mezi vzpomínkami na mládí a dospělého života a hranicích jejich sexuálních fantazií. Film podkresluje výrazný hudební soundtrack japonské skupiny Tokyo 60 Watts, který si diváci zamilují na první poslech.

Vizuál festivalu Eigasai (foto z filmu Tokijští milenci)

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište na editori@denikn.cz.

Mediální spolupráce

V tomto okamžiku nejčtenější