Deník N

Staněk: Ministrem kultury jsem proto, že jsem měl v Olomouci výsledky. Prodloužil jsem tramvaj a zachránil přechody

Ministr kultury Antonín Staněk. Foto Ludvík Hradilek, Deník N
Ministr kultury Antonín Staněk. Foto Ludvík Hradilek, Deník N

Ministr kultury Antoníny Staněk (ČSSD) v rozhovoru pro Deník N mluví o tom, jak chce zatraktivnit muzea a galerie i o možných škrtech ve svém resortu. Před sjezdem své strany podporuje předsedu Jana Hamáčka. Podle Staňka se mu podařilo „nastartovat drobný vzestup“.

Část veřejnosti si vás vůbec nespojuje s postem ministra kultury i přesto, že jste ve funkci déle než půl roku. Proč jste byl ČSSD vybrán do této funkce?

To je spíš otázka na pana předsedu Jana Hamáčka, který za ČSSD sestavoval tým ministrů. Předpokládám, že ho oslovily výsledky mé práce v Olomouci.

Jaké byly ty výsledky?

Jako primátor jsem měl na starosti odbor dopravy. Nejdůležitější projekt, který jsem připravil, bylo prodloužení tramvajové trati. V době zaměstnanecké krize v dopravních podnicích se mi podařilo zajistit jeho chod bez omezení. Podařilo se mi vyřešit problém kolem přechodů pro chodce v aféře „Zachraňme olomoucké zebry“. Jako první jsme vytvořili kompletní pasportizaci mostů na území města. Dlouhodobě se mi dařilo provádět plánované opravy a rekonstrukce komunikací a infrastruktury v Olomouci. Po čtvrtstoletí jsme vykoupili problematické pozemky kolem zimního stadionu a zkompletovali jsme sportovní infrastrukturu.

Do Olomouce jsme přivedli obrovské množství drobných kulturních projektů. Odhalili jsme desku Sigmunda Freuda, čímž jsme chtěli navázat na freudovskou turistiku a tradici. Také jsme iniciovali obnovu jednoho z nejkrásnějších sálů školní tělocvičny, která je vyzdobená unikátní výmalbou. Myslím, že se mi dlouhodobě dařilo.

Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Tento týden jste avizoval plány ministerstva kultury na příští rok. Mimo jiné jste apeloval na ředitele muzeí a galerií, aby přijali kroky k zatraktivnění svých expozic a zavedení volného vstupu pro školy, studenty a seniory s tím, že ministerstvo kultury bude garantem financování. Kde na to chcete vzít peníze?

Apeloval jsem na ředitele muzeí a galerií, aby začali přemýšlet o nové podobě svých expozic a marketingových plánech, aby se muzea a galerie stala atraktivními. Především by to mělo vést ke zlepšení dostupnosti galerií a muzeí pro široké spektrum naší veřejnosti bez ohledu na sociální postavení.

O volných vstupech jsem nehovořil, protože si uvědomuji, že to je složité téma, které je potřeba uchopit velmi racionálně. Může to být otázka zlevněného vstupného nebo karty umožňující volný vstup pro seniory.

Zatraktivnění expozic s sebou ponese nějaké náklady. Odkud budou institucím kompenzovány?

Finanční náklady mohou být kompenzovány uvnitř organizací na základě organizačních změn. Také počítám s tím, že podpoříme šikovné a progresivní ředitele na základě jimi předložených projektů.

Pak je tu ještě legislativní cesta. Příspěvkovým organizacím dnes zákon neumožňuje, aby provozovaly doplňkovou činnost. V zahraničních galeriích a muzeích je obrovské množství stánků s upomínkovými předměty a kavárny. To je téma připravovaného zákona o veřejné kulturní instituci.

Když jsme u tématu muzeí a galerií: podpořil jste nápad premiéra Andreje Babiše na vytvoření vládní čtvrti v Letňanech s argumentem, že by se z uvolněných objektů mohla stát muzea a galerie. Máte pocit, že v Praze není dostatek muzeí a galerií?

Každý ví, že v Praze je muzeí a galerií poměrně hodně. Na druhou stranu

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

V tomto okamžiku nejčtenější