Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Zátopek podruhé: Minulost nikdy není jednoznačná

Scéna z filmového plakátu snímku Zátopek. Foto: KVIFF
Scéna z filmového plakátu snímku Zátopek. Foto: KVIFF

Ondříčkův film Zátopek na mnoho otázek neposkytuje odpovědi. I v tom je ale jeho síla.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Jedním z ústředních motivů snímku Zátopek, aktuální práce režiséra Davida Ondříčka, je spor elitního běžce s jeho manželkou Danou Zátopkovou, rovněž špičkovou atletkou-oštěpařkou, o to, zda dát přednost sportovní kariéře, nebo rodině. Film příběh slavného páru interpretuje tak, že důvodem, proč dvojice neměla děti, nebylo společné rozhodnutí, nýbrž menší empatie Emila, který se chtěl věnovat sportovní kariéře, vůči Daně, jež svou ozývající se touhu po mateřství musela potlačit.

Pokud ze snímku vyplývá, že žena své nenaplněné mateřství obětovala kvůli sportovní kariéře svého muže, pak je v této souvislosti dobré zmínit něco, co Ondříčkův snímek již nezdůrazňuje:

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější