Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Polovinu osnov lze škrtnout. Místo stélky lišejníku by se žáci měli učit, co s nemocnou babičkou

Děti jsou zpět ve škole. Podle srovnávací studie ale ztratily tři měsíce výuky. Ilustrační foto: Adobe Stock
Děti jsou zpět ve škole. Podle srovnávací studie ale ztratily tři měsíce výuky. Ilustrační foto: Adobe Stock

Již od roku 2005 se vzdělávání ve školách řídí tzv. rámcovými vzdělávacími programy. Ty, podobně jako dřívější osnovy, stanovují, co, kdy a v jakém rozsahu se bude učit.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Na rozdíl od osnov, které to vymezovaly zcela přesně, to ale činí jen „rámcově“ se značnou svobodou pro každou školu. Nyní se chystá jejich velká revize. Ta má „reagovat na aktuální trendy vývoje společnosti“, což se píše ve Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+, kterou loni schválila vláda. Podle ní by se mělo učit méně detailů a mělo by dojít k „výraznému snížení objemu celkového učiva“.

Před nedávnem ministerstvo školství provedlo takzvanou malou revizi. Do Rámcových vzdělávacích programů (RVP) přibyla informatika. Pozdě, ale přece. A pár věcí z jiných předmětů se tedy muselo škrtnout. To proto, aby se vůbec mohlo všechno stihnout (stejně se nestihne). A právě škrtání vyvolalo

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Názor

Školství

Česko, Věda

V tomto okamžiku nejčtenější