Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

BIS v kauze ruského ovlivňování voleb ukázala na Bystroně z německé AfD.

Univerzita Karlova má studio počítačových her. Už na sebe vydělá a sbírá světová ocenění

Tým herního studia Charles Games tvoří akademici i studenti. Foto: Charles Games
Tým herního studia Charles Games tvoří akademici i studenti. Foto: Charles Games

Nejstarší česká univerzita už přes rok provozuje svoje herní studio Charles Games. Autoři oceňované historické adventury Atentát 1942 a nově i Svobody 1945 se po počátečním vkladu od Univerzity Karlovy dokážou uživit sami a pokračují v testování hranice mezi hrou a učebním materiálem.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Univerzita Karlova pochopila, že počítačové hry dokážou vyprávět i složité příběhy a mohou nemalým způsobem pomoci při vzdělávání. Historii může být zábavnější „prožít“ než o ní poslouchat na přednáškách. A tak při experimentování s novými formáty pro výuku vznikl v roce 2014 projekt Československo 38–89: Atentát. Kombinace interaktivního komiksu a hry byla určená pro žáky a učitele středních škol.

Nicméně brzy se ukázal větší potenciál projektu. A tým, který se skládal z pracovníků Filozofické a Matematicko-fyzikální fakulty a Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR, materiály přepracoval do plnohodnotné počítačové hry. Vznikl Atentát 1942, který vypráví příběh o úspěšném vojenském útoku na vysoce postaveného nacistu Reinharda Heydricha.

„Věc se začala ale komplikovat, protože na Filozofickou fakultu začaly chodit platby v dolarech přes distribuční platformu Steam a Apple Store a na to nebyla univerzita úplně vybavena,“ vzpomíná Otomar Sláma, který vede Charles University Innovations Prague (CUIP), dceřinou společnost Univerzity Karlovy, která si klade za cíl pomáhat projektům z akademického prostředí do světa.

Loni tak i proto vznikla společnost Charles Games, do které CUIP vložila na rozjezd milion korun. Nejstarší česká univerzita se tak dostala i v porovnání se světem do poměrně unikátní situace, když si pořídila herní studio složené ze svých akademiků a studentů pracujících předtím na Atentátu 1942.

„Charles Games se už dokážou uživit bez naší pomoci. Poskytli jsme jim na první rok milion korun s tím, že další roky už musejí být samostatní. To se jim povedlo a univerzita je dál nedotuje,“ popisuje Sláma s tím, že Charles Games mají byznysplán nalajnovaný na roky dopředu.

I tak ale zůstávají úzce propojení s univerzitou a nechovají se jako klasická komerční firma. Zaměstnanci Charles Games učí vývoj počítačových her a vedou i herní hub Univerzity Karlovy, který má na svět pomáhat studentským projektům.

Záběr ze hry Atentát 1942. Foto: repro Charles Games

„Fungujeme na Karlově Univerzitě i jako takový herní inkubátor,“ vysvětluje projektový ředitel Charles Games Lukáš Kolek. „Máme teď jeden studentský tým, který připravuje hru Silicomrades, snažíme se jej naučit, jak ji vytvořit efektivně, a pomáháme mu dojít k vydání, které má být za půl roku,“ říká Kolek.

Tým kolem Silicomrades vznikl mezioborově a tvoří ho lidé z Filozofické a Matematicko-fyzikální fakulty v rámci semestrálního kurzu tvorby her. Titul považovali za tak nadějný, že i po absolvování semestru se studenti rozhodli na projektu dále pracovat a vydat ho jako plnohodnotnou hru.

Na tomto příkladu se ukazuje pro Univerzitu Karlovu benefit Charles Games – mohou poskytnout

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Školství

Videohry

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější